Saturday, November 19, 2011

Sekarang in saintis sedang berusaha untuk mendapatkan insulin dalam bentuk tablet atau bentuk lain supaya pesakit tidak lagi perlu menggunakan suntikan yang menyakitkan itu.Tapi kajian masih pada peringkat awal.Saintis dari USA sedang giat berusaha untuk mencipta sediaan baru yang lebih memudahkan pesakit kencing manis.Setakat ini memang tidak ada pilihan lain kecuali menggunakan suntikan yang menyakitkan itu.Bagi mereka yang dah biasa mungkin tak ada masalah. Baru-baru ini saya berjumpa dengan kawan lama yang sudah menggunakan suntikan insulin sejak kecil. Sebelum dia makan dia suntik dulu insulin dibahagian kulit perut.Nampak macam relax saja tak ada apa-apa. Saya tanya tak sakit ke? Dia selamba aja jawab, dah biasa tak ada apa.

Satu lagi penemuan baru adalah nikotin dalam bentuk aerosal.Ubat ini penting untuk mengubati ketagihan merokok.Selama ini perokok yang berusaha untuk membuang tabiat merokok adalah dengan memakan nikotin dalam bentuk gula-gula atau ditapal pada kulit dalam bentuk koyok.Tapi ciptaan baru ni menggunakan aerosal yang boleh dihidu untuk mendapatkan kesan nikotin bagi mengatasi ketagihan merokok.Cuma produk ini masih berada pada tahap kajian dan masih diragukan keberkesanannya.Ada segolongan saintis yang menentang cara penggunaan bahan ini. Biasalah kalau produk baru pasti ada yang kurang yakin dan akan menentangnya. Saya yakin dalam beberapa tahun lagi akan tercipta produk yang lebih baik suapaya tabiat ketagihan rokok ini dapat diatasi.

Sekarang jumlah kes influensa A semakin banyak.Beberapa hari yang lepas lebih dari 5 orang pesakit telah dimasukkan ke hospital tempat saya bekerja.Tapi keadaan pesakit taklah serius. Ini fenomina biasa bila keadaan cuaca yang semakin tak menentu.Dijangkakan penghujung tahun ni jumlah curahan hujan akan bertambah dan sebahagian negeri akan dilanda bah.Besar atau tidak tak dapat dipastikan.Asalkan jangan sampai macam Thailand sudahlah. Bah besar di Thailand telah melumpuhkan kegiatan ekonomi negara tersebut.


InsyaAllah esok saya akan terbang ke Padang kerana ada sedikit urusan.Sewaktu lawatan saya beberapa bulan yang lepas nyata masih jelas kelihatan bangkai runtuhan sewaktu gempa tiga tahun yang lepas.Artinya nak membaik pulih bangunan yang runtuh makan masa yang lama kerana soal biaya yang besar.Pasar rakyat dibawah bangunan Matahari yang telah rosak teruk rupanya masih berjalan macam biasa.Saya sangkakan pasar-pasar tersebut telah ditutup gtapi rupanya masih berjalan macam dulu juga.Syukurlah ada juga tempat rakyat mencari rezeki. Kunjungan saya kali ini cukup singkat cuma sehari semalam.

Sampai jumpa , wassalam

No comments:

Post a Comment