Wednesday, June 22, 2011

Sekarang isu e coli yang menyerang Eropah dah mulai senyap.Jadi penyakit tu datang dan pergi.Yang pasti banyak juga yang telah menjadi korban.Lepas ni nanti tak tahu pula apa yang akan datang.Kebocoran pusat nuklear di Jepun masih belum selesai.Tak tahu kesan apa pula nanti yang akan timbul.
Beberapa hari lepas saya singgah solat di salah sebuah mesjid di KL. Nak masuk tandas tak boleh pula pakai selipar. Di pintu masuk ditulis dengan jelas, di larang memaki selipar. Tak tahulah pula kenapa.Mungkin penyelia mesjid takut tandas menjadi kotor.Bagi saya memang pelik sikit sebab tandas tu memang tempat kotor.Sebab itu Nabi suruh kita pakai alas kaki bila masuk tandas.Faham-faham sajalah tempat awam, mungkin masih ada sisa kotoran dilantai tandas selepas ianya digunakan.Kalau tak pakai selipar mungkin kita pula akan terpijak kotoran tersebut.Ini yang menjadi sumber penyakit. Salah satu kuman yang banyak terdapat dalam najis manusia adalah E.Coli.Kalau ada luka terbuka dikaki kita maka masuklah kuman tersebut.Ini yang sangat merbahaya.Harap lepas ni pengurus mesjid mengambil perhatian tentang perkara ini sesuai dengan sunnah Nabi.Kalau tak benarkan selipar dari luar dibawa masuk sediakanlah selipar untuk kegunaan di dalam tandas.Masyarakat kita pun satu macam.Harta benda mesjid, surau pun nak disapu juga.Selipar mesjid akan jadi milik mereka.Ada yang selamba saja ambil selipar mesjid untuk dibawa pulang.Kalau hari ni diletakkan sepuluh pasang maka dalam waktu satu minggu sepasangpun tak ada yang tinggal.Sejadah mesjid/suraupun dikebas sakan.Entahlah apa nak jadi.

Hari selasa petang saya terbang ke Kota Bahru kerana present paper dalam salah satu konferen.Yang menariknya dalam penerbangan pramugara pesawat meminta salah seorang penumpang mematikan ipod milik dia.Malah pramugara dengan tegas mahu melihat sendiri sama ada penumpang tersebut telah mematikan iport atau tidak.Dia kata i need to see your ipod ,is it being switch off because i need to report to the pilot.Wah bagus juga dengan sikap yang tegas ni demi keselamatan pesawat.
Wassalam

No comments:

Post a Comment