Sunday, June 5, 2011

Sekarang sedang heboh diperkatakan tentang wabak E.Coli. Katanya berpunca dari timun dan tomato. Dah beratus tahun manusia makan benda tu tapi tak ada pula penyakit.Tapi tiba-tiba saja wabak terjadi dan ramai yang sudah meninggal dunia.Dunia Barat yang pakar dalam menjaga kebersihan dan pakar menemukan berbagai penyakit serta ubatnya.Anehnya mereka pula yang dilanda penyakit ini.
E.Coli bukanlah benda asing pada manusia.Ia merupakan normal flora dalam najis manusia.Ia berada dalam perut manusia untuk membantu pencernaan dan melindungi manusia.Tapi bila dah berada dalam najis ia mungkin boleh menjadi bahaya jika termasuk semula ke dalam tubuh manusia.Apa lagi jika sempat memasuki pengaliran darah.Akibatnya boleh terjadi keracunan darah yang disebut septicaemia yang boleh melumpuhkan berbagai organ terutama jantung dan buah pinggang.
Manusia sangat rawan dengan serangan kuman .Tak seperti mahluk yang lain yang mempunyai ketahanan tubuh yang kuat.Tuhan bagi manusia akal dan kebebasan untuk menjalani hidup ini.Sebab itu pola dan tingkah laku manusia akan menentukan nasib manusia di bumi ini.mahluk yang lain tak ada kesempatan ini.Sebab itu Tuhan melindungi mereka.Manusia akan selamat jika mematuhi peraturan Ilahi.

Dalam perkembangan teknologi yang serba canggih , masih ada penyakit asas yang tak mampu ditangani oleh manusia. Ini nama nya keterbatasan kuasa manusia dalam menentukan perjalanan hidup mereka.
Baru-baru ini juga heboh diperkatakan tentang arak yang halal. Yang nama nya arak tentulah haram tapi entah macam mana adalah pula yang melebelkan arak halal. Tak sudah-sudah usaha untuk menyesatkan manusia.Khabarnya benda ni banyak terdapat di restoran yang menjual makanan dan minuman dari asia barat.Tambah lah pening kita untuk mendidik anak-anak. Jangan sampai nanti mereka mengangggap ada arak halal dan ada arak haram.
Cabaran untuk menjadi ibu bapa hari ini sangat sukar.Lebih sukar lagi bila macam-macam benda boleh terdedah pada anak -anak kita.Yang paling menggemparkan adalah laporan jawbatan agama bahawa terjadi perceraian setiap 15 menit bagi pasangan Islam.Entah sohih atau tidak tak dapat dipastikan. Jika angka itu betul memang amat merunsingkan. Yang nak berpisah tak ada masalah tapi anak-anak yang akan menjadi mangsa.Mereka tentu tak akan pernah faham tentang masalah ini kerana mereka masih kecil. Dilaporkan juga penyebab utama adalah teknologi facebook. Dua kes dari lima adalah kerana facebook. Inilah teknologi yang mempunyai dua sisi, baik dan buruk.Jadi pandai-pandailah menggunakan teknologi ini untuk kebaikan.

Kalau dah berkahwain tu lupakanlah kisah-kisah silam dengan kekasih lama. Jangan pula bila bertengkar sikit langsung menghubungi kekasih lama untuk mendapat simpati.Kalau ini yang dilakukan alamatlah masalah besar yang akan menanti.

Wassalam

No comments:

Post a Comment