Saturday, April 23, 2011

Minggu lepas saya berada di Singapura selama 1 minggu kerana mengikuti latihan practikum JCI.kursus bermula hari Isnin dan berakhir pada hari Jumaat.Penat jugalah kerana hari-hari dengar kuliah.Seronok juga kerana jumpa ramai kawan dari seluruh dunia.Saya berangkat bersama 5 orang teman yang lain.Di samping kami ramai juga peserta Malaysia yang lain.
Kami tinggal disebuah hotel tak jauh dari bangunan Shaw Tower.Kalau ikut lambang bangunan ni macam lambang yang selalu kita lihat sewaktu zaman kemuncak filem-filem P Ramli.Hotel ini terletak di jalan Beach.Kami pilih tempat ni kerana harga hotel yang masih terjangkau tapi juga dekat dengan Arab Street.Jadi mudah nak cari makanan halal. Tiap malam kami akan ke Arab Street untuk makan malam.Banyak kedai orang Islam di sini.
Yang menariknya pada hari pertama pihak pengancur memaklumkan makanan yang disediakan di hotel tempat kursus semuanya halal.Wah tercengang juga saya.Mungkin kerana ramai peserta dari negara arab.Jadi mereka mengambil kira perkara ini.
Kursus diadakan di hotel Pan Pacific dan kami perlu naik teksi pagi dan petang.Sebetulnya kalau nak jalan kakipun boleh cuma penat sikitlah.Lagi pula setiap petang hari hujan jadi tak mungkin nak jalan kaki.
Hari yang ketiga dan keempat kami dibawa melawat sebuah hospital swasta yang terkenal di republic ini dan sebuah hospital kerajaan untuk melawat sambil belajar.

Apa yang dapat saya saksikan adalah bandar Singapura ni cukup bersih.lori yang mengangkut sampahpun bersih sungguh dan tak mengeluarkan bau.Kalau kat tempat kita , baunya boleh dibau 500 meter.Nak buat macam mana dah kenyataannya macam tu.

Teksi cukup banyak tapi sebelah malam susah nak dapat kerana selalau penuh.Heran juga.Menurut keterangan pemandu teksis di bandar ni saja ada lebih dari 10,000 teksi dari berbagai syarikat tapi pada waktu puncak semuanya penuh.Jadi maknanya banyak orang asing yang menggunakan teksi kerana rakyat tempatan tentu menggunakan kereta sendiri atau naik kenderaan awam.Sistem MRT di Singapura cukup baik dan efisien.

Saya dimaklumkan oleh salah seorang pemandu teksi bahawa pada tahun lepas saja terdapat sejuta pelancung yang melawat repuklik ini.Jumlah mereka bertambah ramai setelah siapnya komplek hotel dan perjudian di Marina Sand.Memang tempat ni cukup menarik untuk dikunjungi oleh mereka yang punya hacat tersebut.

Yang agak menghairan saya adalah jumlah tambang teksi berubah-ubah walaupun jarak perjalanan sama.Jumlah yang tertera di teksi dengan jumlah yang diminta oleh pemandu memang tak sama.Saya pun tak pasti macam mana mereka kira jumlah yang perlu dikenakan pada penumpang.Jadi men jadi seribu tanda tanya.

Minggu kedua bulan May saya akan ke Singapura lagi kerana dijemput untuk membentangkan kertaskerja di salah sebuah konferen yang akan diadakan di sana.Kali ni tempatnya adalah di Marina Sand Bay hotel

Wassalam

No comments:

Post a Comment