Sunday, May 29, 2011

Tanggal 19-20 Mei saya berkesempatan berada di Kuantan.petang hari saya sempat mampir di Telek Cempedak.Pantainya sungguh cantik dan keadaan pantai cukup bersih.Saya kesana saja nak jalan-jalan.Kalau lihat keadaan pantai yang bersih ni memang boleh dipuji.Di banyak tempat keadaan pantai semakin kotor kerana tabiat buruk pengunjung yang membuang sampah merata-rata.Nak kenyang perut maka sampah sarap akan dilambakkan di sepanjang pantai.Jadi agak mengkagumkan jika keadaan patai dapat dijaga kebersihannya.

Semalam ada di tulis satu artikel dalam surat khabar tentang telur setengah atau separuh masak.Kalau ditempat kita memang telur setengah masak menjadi kegemaran orang-orang kita.Apa lagi jika dimakan dengan kicap masin.Wow memang menyelerakan.Ada yang makan sampai dua biji setiap pagi.Entahlah nak tambah sihat atau sebaliknya.Kandungan kalori telur kuning cukup tinggi iaitu melebihi 200 mg.Kalau dua biji dah lebih 400mg.Ikut lojik jika selalu diamalkan boleh tersumbat jantung dibuatnya.Rupanya di negara barat makanan telur separuh masak ini tak dibenarkan kerana katanya tak terjamin kebersihanan telur tersebut.Telur separuh masak dikatankan mungkin mengandungi Salmonella yang boleh menyebabkan seseorang itu keracunan makanan.Entahlah ditempat kita tak ada pula orang yang keracunan makanan kerana memakan telur separuh masak.
Kalau di Padang Indonesia lain pula ceritanya.Telur mentah dimasukkan kedalam teh susu kemudian dikacau menjadi rata lalu di minum.Sewaktu saya masih bertugas di sana dulu ramai peminat minuman ini.Saya memang tak tertelanlah minuman macam ni.Tapi mereka yang menggemarinya mengatakan ianya cukup enak .Entahlah macam-macam tabiat pengguna ni.Yang pasti peranan telur ayam cukup penting sebagai makanan utama manusia.

Sabtu dan Ahad saya berada di Kota Bharu membentangkan kertas kerja tentang best Practices to increase patient safety based on WHO standard.Lepas tu saya pun terus mengikuti konferen selama 1 hari setengah.Bagus juga ramai jumpa kawan-kawan lama

Wassalam

No comments:

Post a Comment