Saturday, October 1, 2011

Dah lama sungguh saya tak menulis.Habis macam-macam hal dah jadi pada blog saya ni.Minggu lepas saya gagal nak masuk ke blog sendiri kerana ada pula arahan baru.Dia minta pula nombor HP, dah tu hangging pula.hari ni Alhamdulillah dapat masuk kembali.

Saya dan keluarga berada di Hongkong dari tanggal 11 sampai 19 September 2011 kerana saya menghadiri conference ISQUA. Keluarga ikut sama kerana nak melancung.Inilah pertama kali kami sampai di sana.Saya menaiki pesawat MAS dan penerbangan cukup lancar.Lebih kurang 4 jam sampailah kami di airport Hong Kong.Airport ini sungguh luas, seluas mata memandang.Semua berjalan lancar, cuma waktu nak melintasi bahagian imigresen punyalah sulit.Saya terpaksa menuggu agak lama bila pegawai imigresen mengecek berbagai maklumat saya.Dah bosan menuggu akhirnya paspot dicop.Lega rasanya.Anak laki-laki saya lagi sulit. Dia terpaksa menuggu lama.Malah pegawai imigresen memanggil pegawi lain untuk meneliti maklumat anak saya.Sayapun naik blank jadinya dan terus saya tanya pegawai berkenaan kenapa susah sangat nak lepas ni.Saya cakap anak saya ikut saya untuk melancung.Dia selamba aja jawab, don't worry just routine check.Dah hampir 30 menit baru clear dan paspot dicop. Saya sangkakan nak masuk aja sulit, rupanya nak keluar juga begitu.Waduh mungkin ada nama abdul atau kelihatan lain dari penduduk tempatan.Inilah fobia yang ada pada masyarakat dunia bila guna nama abdul atau muhammad.

Kami menginap di salah sebuah hotel di kawasan Wan Chai.Hotelnya cukup sederhana tapi baru.Hotel ni rupanya baru menyambut ulangtahun ketiga.Sebab tu cat dalam bilik masih cantik.Hotel ni harganya HK $ 800 semalam, lebih kurang RM 270 .Kalau di KL hotel sebegini cuma RM 150. Jadi harga di Hong Kong mahal. Walaupun duit mereka kecil, 1/3 duit kita tapi harga rumah, hotel dan makanan mahal.Yang murah pengangkutan awam.

Perjalanan dari airport menaiki teksi. Bayaran kurang lebih HK $ 380. Jadi tak lah mahal sangat, kurang lebih RM 120.Hotel agak jauh dari airport kerana airport terletak di Pulau Lantau sedangkan hotel di Pulau Hong Kong.Saya lihat peta ada banyak pulau.Yang besartu Hong Kong, Kaw Loon ,New Territory dan Lantau.Selain tu ada Macau dan banyak lagi pulau -pulau kecil.

Nanti kita sambung.Wassalam

No comments:

Post a Comment