Wednesday, February 16, 2011

Hari minggu lepas saya menziarahi famili di KL. Dia ni dah disahkan mengidap penyakit Myaesthenia Gravis sejenis penyakit saraf. Mula-mula dia kena dulu kelopak matanya tiba-tiba tertutup tanpa sebab dan tak dapat dikawal.Kejadian seperti ini kerap terjadi dan akhirnya dia berjumpa dengan doktor. Setelah diperiksa beberapa kali doktor mengesahkan yang dia menghidap penyakit MG dan telah diberikan ubat prostigmin. Setelah makan ubat ni adalah kurang sedikit penyakit tu tapi tak boleh sembuh juga kerana penyakit tu memang begitu. Ubat dimakan hanya untuk maintenance saja. Di samping makan ubat dari hospital beliau juga mengusahakan berubat secara tradisional. Macam-macm bomohlah yang dia jumpa sehingga membawa dia berubat ke negara seberang.Nyata tak sembuh juga.Kemudian dah puas jumpa bomoh dia jumpa pula dengan ustaz tapi penyakit macam tu juga.Ubat hospital dia makan terus.Sekarang dah masuk dua tahun beliau menghidap penyakit tersebut.Ahad lepas waktu saya berkunjung kerumahnya makin banyak pula ubat yang doktor bagi. Kalau dulu cuma satu jenis tapi kini berjenis-jenis.Saya sambil berlawak sebut kalau macam ni banyaknya ubat kalau tak sembuh pasti kenyang.Dia cuma ketawa aja. Dia tunjukkan pada saya sejenis ubat baru yang saya sendiripun masih belum pernah tengok.Bila saya baca leaflet ubat tersebut dinyatakan bahawa fungsi ubat adalah immunosuppressant iaitu untuk mencegah penolakan antibody terhadap organ baru yang di transplant ke dalam badan.Saya bagi tahulah pada dia kegunaan ubat tersebut sesuai dengan informasi dalam leaflet. Saya kata sayapun tak pasti kenapa doktor bagi dia ubat tersebut. Dia kata doktor nak cuba tiga bulan dulu.kemudian saya lihat lagi ada pula prednisolon yang diberi.Lepas tu ada beberapa ubat lagi seperti ubat anti kolesterol dan ubat gout dan yang pasti tentu ada prostigmin.Jadi ubat yang dimakan semakin hari semakin banyak sedangkan penyakit macam tu juga.Muka dia dah mula sembab sebab kesan side effect prednisolon.Keadaan ini disebut moon face.Badan juga dah semakin gemuk, dah hampir dua kali ganda dibandingkan dulu.
Lepas tunjuk semua ubat dia bawa pula laporan pemeriksaan darah dan kencing.Saya tengoh kolesterol dia tinggi, uric acid tinggi dan yang paling saya musykil adalah laporan air kencing ada protein 2+, ada rbc. Wah saya jadi risau pula.Apakah dia ada infeksi saluran kencing atau buah pinggang dah mulai menerima kesan dari ubat yang dimakan. Nak cerita lebih karang kitapun tak pasti.Cuma saya pesan bila jumpa doktor nanti tanyalah dengan doktor apakah ubat-ubatan yang dimakan boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.
Bila pulang rumah saya masih terfikir-fikir tentang masalah tadi. Nak cerita lebih-lebih karang takut dia berhenti makan ubat. Nanti masalah baru pula yang timbul kerana tak mengikut arahan doktor. Sampai kini saya masih tertanya-tanya kenapa ubat immunosuppressant adn prednisolon diberikan pada dia.

Wassalam

No comments:

Post a Comment