Monday, February 21, 2011

Dah seminggu saya tak menulis.Rasanya semakin sulit untuk update blog.Entahlah.Nah katakan banyak kerja masih macam dulu juga tapi motivasi tu semakin tak semarak.
Macam-macam cara manusia mencari ketenangan diri.Jumaat lepas kebetulan saya ambil cuti.Saja nak tenangkan fikiran.Jadi sayapun sempatlah solat di mesjid dekat rumah.Saya sampai agak awal dan masih banyak tempat ksong.Saya sengaja memilih tempat terbuka kerana rasa lebih kondusif dan dapat menenangkan fikiran kerana tiupan angin segar. Selang beberapa minit saya duduk saya lihat ada jemaah yang membentang sejadah di kakilima mesjid sedangkan di dalam cukup banyak tempat yang kosong.Saya jadi hairan juga .memang agak janggal dan pelik sikit. Saya perhatikan dia langsung solat sunat dan lepas tu terus berzikir sampai khatib naik mimbar. Mungkin dia rasa tempat itulah yang paling tenang bagi dia. Cuma kenapa harus solat dikaki lima sedangkan di dalam masih banyak tempat kosong? kenapa , hanya dia yang tahu.

Dalam hidup kita punya banyak pilihan.Ketenangan hanya kita sendiri yang rasa.Yang pasti ketenangan Tuhan yang bagi. Banyak faktor yang menyebabkan manusia stress. Tapi ada beberapa faktor penyebab yang perlu kita analisa supaya kita mendapat ketenangan yang kita cari. Faktor utama setakat mana ketaatan kita pada Yang Maha Kuasa. Makan minum kita macam mana, rezeki kita macam mana sumbernya. Kesyukuran kita macam mana. Ibadah khusus kita macam mana. Jenis pekerjaan kita macam mana. Pasangan hidup kita pula macam mana. Jadi macam-macam ada.
Nabi pesan wanita itu dikahwini kerana kecantikannya, keturunannya, hartanya dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama nescaya kamu akan selamat. Maknanya manusia yang taat pada Tuhannya akan takut melakukan perkara-perkara terlarang.Jadi kita akan hanya merasa selamat dan mendapat ketenangan jika kita patuh pada sang pencipta.

Dua minggu lepas ada dua kes dilaporkan tentang masalah stress ini.Kes pertama sang ibu mencampakkan bayinya dari bangunan tinggi . Kes kedua pula sang ibu memaksa anak-anak mereka minum racun sehingga mati semuanya termasuk diri dia. Ini masalah ruamhtangga yang tak terkawal dan senantiasa stress sehingga mengambil keputusan mengakhiri hidup.Mereka sangka bila dah mati masalah selesai tapi mereka lupa masalah baru menunggu dalam khubur.Azab khubur bakal menanti dan tak ada siapa yang pasti macam mana.Azab ini pula kekal sampai hari kiamat yang tak ada siapa yang tahu.Jadi menjadi manusia mesti pandai mengawal emosi dan menangani stress.Pandai-pandailah mencari ketenangan diri tapi asasnya adalah kepatuhan pada Ilahi.

Ada rumah tangga yang sentiasa bergolak.Hari-hari mesti perang antara suami dengan isteri.Entah apa puncanya merekapun tak pasti.Yang pasti pantang ada sedikit maslah langsung perang mulut.Kalau tak cukup dengan kata-kata lama kelamaan kakitangan yang naik ke muka.Sungguh tragis masalah ini.Yang menjadi mangsa tentu anak-anak. Tak ada gunanya membina rumahtangga kalau tak ada kedamaian dan kebahagiaan.
Wassalam

No comments:

Post a Comment