Tuesday, February 8, 2011

Petang tadi saya menaiki pesawt dari Alor Setar untuk pulang ke KLIA. Dalam perjalanan adalah pula budak kecil yang menangis tak henti-henti.Dah tak tahan sebab tak henti-henti menangis maka salah seorang penumpang memberitahu ibu kanak-kanak tersebut"give him some water to reduce the pressure" .baru saya ingat kejadian yang menimpa seorang bayi baru-baru ini yang meninggal dalam penerbangan ke UK kerana maslah tekanan udara ni.Bayi tersebut baru berusia 1 bulan. Kanak-kanak mudah terserang oleh tekanan udara yang sangat menakutkan dalam telinga.Kita juga pernah mengalami maslah ini.Cuma orang dewasa pandai-pandai mengatasinya.Kanak-kanak apa yang dia boleh lakukan kecuali menangis.Jadi bila diberi minum air maka akan terjadi pergerakan mulut dan tekanan ini akan hilang.Kanak-kanak tadi bila diberi minum akhirnya langsung diam.Jadi kalau tak nak anak-anak mengalami masalah ini mungkin perlu gunakan penutup telingan untuk menutup kedua-dua gendang telinga.Ini pentingnya ilmu bagi ibubapa.Kalau jahil silap-silap teruk anak tadi dibantai supaya diam.


Satu lagi isu yang hangat dibincang sebelum ini adalah tentang penggunaan genetic modified aedes mosquito. Kabarnya dahpun dilepaskan sebanyak 5000 pada bulan disember di hutan Bentong untuk dikaji oleh saintis dari IMR.Kajian tamat awal janjuari 2011. Memang ada yang pro dan kon tentang masalah ini.Biasalah benda baru pasti hiruk pikuk. Mudah-mudahan ada manfaatnya untuk mengekang penyakit dengue yang amat merbahaya.
Penyakit H1N1 macam dah mula banyak tapi tak ada pesakit yang teruk.Cuma ada yang demam biasa dan bila diberikan ubat anti H1N1 pesakit berkenaan akan sembuh segera. Lama lama nanti penyakit ini akan menjadi penyakit biasa seperti influenza yang lain.

Wassalam

No comments:

Post a Comment