Thursday, February 3, 2011

Baru-baru ini ada laporan dari saintis Amerika yang menyatakan bahawa exercise selama 150 menit seminggu boleh mengurangkan risiko penyakit kanser terutama kanser payu dara dan usus.150 menit bermakna 30 menit sehari selama 5 hari dalam seminggu. Yang dimaksudkan dengan exercise ni adalah jalan kaki selama 30 menit dalam sehari. Bunyinya mudah tapi berapa ramai yang mampu melakukannya.

Kat pejabatpun ramai yang suka naik lift dari berjalan kaki.Kalau kita kerja ditingkat empat cukup menaiki tangga tiap-tiap hari maka keperluan exercise ni akan tercapai. Jadi tak usah nak susah -susah ke gym .Jalan kaki tak perlu sebarang bayaran. Tapi kenapa susah sangat nak kita lakukan.Pokok pangkalnya kalau nak mesti boleh dilakukan tapi kalau tak nak macam-macam alasan boleh diberi. Kalau kita orang Islam jika tahajud tiap-tiap malam pasti keperluan exercise ni akan terlaksana. Solat tasbih contohnya yang memerlukan kita melaksanakan solat sebanyak 4 rakaat dengan bacaan tasbih 300 kali tentu paling cepatpun setengah jam baru selesai,belum lagi solat-solat yang lain.Jadi jiwa sihat dan badanpun sihat.Tapi sekali lagi berapa ramai yang mampu melakukannya. Kita sanggup nonton TV berjam-jam lamanya tiap-tiap hari.Kadangkala sanggup tak tidur sampai ke pagi kerana nonton bola.

Bagi kakitangan kerajaan minggu ni cuti panjang dari khamis sampai ahad.Sepatutnya lakukanlah senaman yang sewajarnya.Kalau malas nak jogging mungkin boleh balik kampung nebas kebun atau tanam sayur .Itupun kalau masih ada kampung.Kalau tak ada jalan-jalan ringan di taman sambil melakukan riadah.Kita perlu menjaga disiplin supaya otak sihat dan badanpun sihat.

Kementerian kesihatan katanya akan melaksanakan kajian untuk menilai tahap psikiatri murid-murid sekolah. Keadaan stress dikalangan murid-murid sekolah semakin membimbangkan.Laporan menunjukkan lebih dari 13 % murid menghadapi masalah psikiatri.Banyak faktor yang menunjang terjadinya masalah ini.Di samping bebanan sebagai seorang murid peranan ibubapa juga sangat signifikan.Kalau mak ayah asyik bertekak tiap-tiap hari dirumah maka anak-anak akan membesar dalam keadaan kejiwaan yang tak stabil dan sangat rapuh.Jadi mak ayah perlu duduk berbincang supaya sebarang masalah boleh diselesaikan dengan baik.Jangan masing-masing nak menegakkan ego masing-masing.Kalau tak selesai juga perlulah cari kaunselor supaya mereka dapat membantu.Kalau masing-,asing faham tanggungjawab masing-masing sebagi suami dan isteri saya yakin maslah dapat diselesaikan.Di USA kanak-kanak sekolah mengamuk menggunakan senapang dah sering kita baca.Syukur di negara kita senjata api tak dibenarkan kecuali pihak tentera dan polis.Jadi selamatlah kita.Kalau tidak mungkin ada yang mengamuk macam di USA.Eloklah kalau cadangan kementerian kesihatan ini dapat dilaksankan dengan baik supaya masalah stress anak-anak kita ni dapat dinilai dan dicari jalan penyelesaiannya.Lagi cepat lagi bagus.Pesan Nabi kalau mak ayah nak bertengkar maka buatlah dalam bilik supaya anak-anak tak mendengarnya. Kalau rumah tangga nak rukun dan damai maka bila suami mengamuk, isteri perlu diam dan bila isteri pula mengamuk suami pula yang perlu diam.Kalau bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi.Yang parah ni bila satu naik angin maka satu pihak lagi turun naik sama. Akhir nya yang menjadi pihak ketiga ialah syaitan yang memang akan terus mengapi-apikan.Perkara kecil akan menjadi besar dan akhirnya tangan dan kaki akan melayang.Yang jadi mangsa tentunya pihak isteri yang lebih lemah dari segi fizikal kecualilah sang isteri jaguh karate mungkin suami pula yang akan jadi mangsa.

Mari sama-sama kita muhasabah diri.Kalau lagi hot tu ingatkanlah masa-masa indah waktu mula jatuh cinta dulu.InsyaAllah kemarahan akan reda.Nabi pesan kalau lagi naik angin berwuduklah dan lakukan solat sunat dua rakaat.InsyaAllah pasti reda.Wassalam

No comments:

Post a Comment