Saturday, March 12, 2011

Hari ni sibuk akhbar melaporkan tentang bencana besar yang melanda Jepun.Semalam terjadi gempa yang luar biasa berskala 8.9 mengikut skala richter.Akibat dari gempa ini terjadi Tsunami setinggi 10 meter yang meranapkan apa saja yang ada di laluan mereka.Dilaporkan lebih dari 300 nyawa yang diragun oleh bencana ini.
Jepun adalah negara maju yang mempunyai ekonomi ketiga terbesar di dunia. Alat pengesan gempa dan Tsunami sudah lama dipasang di mana-mana untuk memberi amaran awal.Nyatanya sistem ini gagal memberi amaran seperti yang diharapkan.gempa terjadi secara tiba-tiba diikuti oleh Tsunami yang sungguh dahsyat.Jadi negara jepun menjadi tak bermaya.Kalau bencana yang sama melanda negara lain sudah pasti angka akan lebih besar.inilah yang dinamakan kuasa Tuhan.Yang pasti hidup kita ni bukan kita yang kawal.Yang kawal adalah Allah sang pencipta.Tak ada siapa yang tahu apa nak terjadi dan bila ianya akan erjadi.Manusia hanya boleh merancang tapi yang menentukan adalah sang pencipta.Secanggih manapun teknologi , ianya tak akan mampu melawan kehendah Allah.
Apa pengajaran dari kejadian ini.Yang jelas manusia perlu sedar yang hidup mereka ditentukan Tuhan.Tak ada siapa yang pasti apa akan terjadi.Hatta bila kita tidurpun tak ada manusia yang mampu tahu secara pasti.Kalau bangun tidur tu manusia pasti tapi bila mereka melelapkan mata tak ada yang pasti.Kejadian yang sebegini Allah takdirkan untuk memberi pengajaran kepada manusia.Walaupun terjadi di jepun sepatutnya kita juga perlu muhasabah diri.Kalau nak terjadi di tempat kita tak akan ada manusia yang mampu menghalangnya.Pasanglah alat apapun ianya tak akan mampu melawan kehendak sang pencipta.
Dua hari lepas dilaporkan berjuta ikan sardin mati di USA tapi sampai kini tak tahu apa penyebanya.Tak ada teknologi yang mampu mencari sebab kematian ikan-ikan tersebut.
Di Timur tengah dah dua pemerintah tumbang dan Libya sedang bergolak sekarang ini.demo -demo di banyak negara di sekitar kawasan tersebut dan menjadi fenomina harian.Siapa yang pasti apa yang akan terjadi selanjutnya , tak ada siapa yang tahu.

Negara yang suatu masa dulu menjadi kusa super power dah jadi negara bankrup hari ini.Yang dimaksudkan adalah negara Greek.Dulu Rome menguasa dunia tapi kini negara ini memerlukan pertolongan untuk meneruskan kehidupan.

Jika kita mahu belajar sepatutnya kita insaf dengan nikmat yang sedang kita kecapi dan sepatutnya kita semakin mendekatkan diri dengan Allah. Masyarakat kota semakin komplek dengan berbagai masalah.Dalam rancangan TV tempatan sudah beberapa kali dipaparkan tentang masalah sosial yang terjadi.Saya sempat menonton rancangan tersebut di mana sorang suami sanggup menghantar isterinya mencari laki-laki untuk dijadikan teman tidur supaya dapat memenuhi nafsu si isteri.Puncanya suami dah tak mampu nak memberikan nafkah batin.Jadi kerana sayangkan isteeri dia sanggup mencari laki-laki lain untuk dibayar supaya memenuhi nafsu si isteri.Suami ini adalah suami dayus yang dilaknat Allah.Kalau dah tak mampu dia selayaknya membebas si isteri supaya isteri boleh berkahwin lain.Si isteri pula menjadi isteri durhaka yang menjadi hamba kepada nafsu serakah sehingga lupa akan Tuhan.
ini belum lagi kisah anak muda mencari wang dengan cara menjual diri melalui teknologi canggih dunia siber.Mereka tak perlu menayangkan diri di tepi jalan, tapi cukup melalui facebook dengan memaparkan gambar yang menggairahkan dan meninggalkan nombor kontak untuk dihubungi.duit dah menjadi matlamat hidup sehingga lupa diri dan tak takun dengan larangan agama.Wassalam

No comments:

Post a Comment