Monday, March 7, 2011

Penyakit nyanyuk memang dah lama diketahui umum.Tapi penyakit Azheimer masih dianggap baru.bekas Preseiden Ronald reagen adalah pengidap penyakit ini.Penyakit ini adalah sejenis penyakit nyayuk yang sangat kronik sehingga pengidapnya langsung tak ingat siapa dirinya.Kalau dia keluar rumah pasti dia tak akan mampu untuk pulang kembali.Segala memori silam hilang timbul sehingga jati dirnya dah tak ada lagi.Memang amat menakutkan jika kita mendapat bencana ini.Saya sebut sebagi bencana kerana penyakit ini amat menakutkan.Berbanyaklah doa pada Allah agar kita dijauhkan dari penyakit ini.
Kebnayakan pengidapnya adalah mereka yang berumur lebih dari 65 tahun.Kalau ikut umur Nabi mereka yang berumur 65 tahun mendapat bonus hidup untuk dua tahun kerana Rasulullah wafat pada usia 63 tahun.Kajian yang dibuat menunjukkan 10 persen penduduk dunia yang berusia lebih dari 65 tahun menghidap penyakit Azheimer.
Bila di scan otak pesakit didapati saiz otaknya lebih kecil dari normal.Jadi bila otak mengecut maka sebahagian fungsinya mulai hilang dan manusia menjadi nyanyuk. Andaian yang dibuat adalah sel-sel otak menjadi mati dan tak berganti.Sebab itu ia mengecut .makin tua semakin mengecil otak tersebut.
Disarankan oleh para saintis supaya kita banyak mengambil vitamin B 12, banyak membaca, aktif berfikir dan makan banyak buah-buahan supaya sel otak sentiasa aktif dan tak mati. Disamping itu digalakkan melakukan senaman secara rutin untuk menghindari penyakit ini.
Juga disarankan supa mengambil ginko bilova supaya boleh merangsang fungsi otak.
Yang paling mudah dilakukan adalah banyak membaca dan sentiasa aktif.Nabi pesan jika ingin menghindari penyakit nyanyuk maka perbanyaklah membaca alQuran.Bagi kita orang Islam ianya mat mudah dilakukan.Disamping manfaat yang disebutkan tadi kita akan mendapat pahala yang berlipat ganda. Tapi kenapa susah sangat nak dilakukan.Tepuk dada tanya iman.

Usia pencen di negara kita antara 55 hingga 58 tahun. tapi di negara barat adalah 65 tahun.Kalau professor tu sempadannya adalah mati.Jadi marilah kita terus aktif walaupun jika terpaksa berhenti kerja kerana dah cukup umur. ini penting difikirkan dan kita perlu bertindak wajar supaya terhindar dari penyakit Azheimer. Jika kawan-kawan tanya saya bila nak pencen maka saya akan jawab bila saya mati. Ingat pesan nabi bekerlah kamu seolah-oleh kamu akan hidup selamanya dan beribadahlah kamu seolah-oleh kamu akan mati besok hari. Ayok kita terus aktif berbakti untuk masyarakat dan agama.
Wassalam

No comments:

Post a Comment