Tuesday, March 15, 2011

Mulai 1 mac 2011 pemerintah telah mengharamkan penggunaan botol susu policarbonat kerana bahan ini mengandungi bipolarasetat yang boleh membahayakan kesihatan bayi dan kanak-kanak.BPA digunakan sebagai campuran policarbonat supaya ianya menjadi lutsinar dan keras.Bila menggunakan air panas untuk membuat susu maka BPA akan terlarut dan masuk ke dalam susu .Bila diminum oleh bayi dan kanak-kanak maka bahan ini boleh mengubah hormon pada manusia sehingga menyebabkan kanser.Kanser yang dikenal pasti adalah kanser prostat, kanser buahdada dan kerosakan fungsi otak.Kesan bahan ini amat menakutkan.Dah banyak negara di dunia yang telah mengharamkan bahan plastik ini.
Macam mana nak kenal produk ini mempunyai bahan BPA. Mudah saja kerana botol susu yang mengandungi bahan ini keras dan lutsinar.Di samping itu ada nombor pendaftaran yang mengandungi angka 7.

Sebelum ini juga heboh diperkatakan tentang melanin yang dicampur ke dalam susu.Bahan ini dikesan di negara Cina. Sekarang masalah ni dah senyap.Tak tahulah apakan mereka yang tak bertanggungjawab ni memberhentikan penggunaan bahan tersebut atau masih lagi meneruskannya.Hanya mereka yang tahu.
Jadi bayi dan kanak-kanak memand terdedah dengan berbagai risiko kerana sifat tamak manusia yang ingin mengaut keuntungan cepat dan besar.Sebab ini Rasulullah menyuruh si ibu menyusukan bayi selama 2 tahun supaya terhindar dari segala macam bahaya yang sedang kita perbincangkan.Cuma kerana kesibukan ibu bekerja mencari rezeki maka amalan ini susah nak dilaksanakan.Bukannya tak tahu tapi tak boleh buat apa. Sekarang ini justeru perempuan yang lebih ramai pandai dari laki-laki.Kalau di universiti tu majoriti perempuan dan yang mendahului senarai sepuloh teratas adalah perempuan.Segala macam sektor sudah diceburi oleh wanita.Kalau dulu cuma ada jenderal polis tapi kita dalam askarpun dah ada.Jadi nak buat macam mana.

Sewaktu saya menghadiri seminar di Paris tahun lepas saya dapati bekas minuman air kosong adalah dari kaca.Jadi masyarakat barat memang sangat berhati-hati dan mereka tak mahu menggunakan bahan plastik kerana macam-macam bahaya yang akan terjadi.Jadi mereka lebih selamat menggunakan botol kaca.Kalau ditempat kita plastik telah menggantikan segala-galanya.Dahlah bahaya kemudian bila dibuang tak boleh hancur pula.

Bahan plastik ini tak dinafikan membawa impak ekonomi yang sangat besar.Cuma pihak-pihak tertentu perlu selektif untuk menggunakannya.Kalau ada pilihan lain janganlah gunakan untuk membungkus makanan atau menyimpan minuman kerana kesan langsung pada kesihatan manusia.Wassalam

No comments:

Post a Comment