Monday, May 9, 2011

Hospital bukanlah tempat yang selamat .Mungkin ramai orang yang tak tahu tentang fakta ini.Di USA dilaporkan lebih dari 98,000 pesakit yang mati setiap tahun kerana kesilapan pihak doktor dan petugas hospital(Institute of Medicine). Kecelakaan sewaktu melahirkan dilaporkan dalam jumlah yang amat menakutkan.Dianggarkan terjadi lebih dari 28,000 kes setahun, 2,333 kes sebulan, 538 kes seminggu ,76 kes sehari dan 3 kes setiap jam.Bayangkan betapa tingginya angka ini. Data ini cuma dikeluarkan di USA kerana mereka mempunyai kemampuan untuk memantau semua kes yang terjadi.Bagaimana pula di negara yang tak punya kemudahan ini terutama negara-negara miskin.Tentu kesnya akan berlipat kali ganda apa lagi dengan teknologi yang masih mundur.
Di negara kitapun kemampuan kita untuk mengumpulkan data amat terbatas dan tak banyak kes yang kita tahu.Kita amat bergantung dengan data-data yang dikeluarkan oleh negara-negara maju seperti USA dan Eropah.

Dalam kes-kes anaesthesia dilaporakan di antara tahun 1999-2005 terdapat 2,211 kes-kes kematian yang disebabkan oleh prosedur bius .
46.6% adalah disebabkan oleh overdose ubat bius
-42.5% kesan sampingan ubat bius
-3.6% komplikasi ubat bius sewaktu mengandung,proses melahirkan anak atau selepas melahirkan.
-7.3% komplikasi yang lain

Kadar kematian yang paling tinggi dicatatkan bagi pesakit yang berusia lebih dari 85 tahun.

Kerana tingginya kes-kes kemalangan di hospital maka WHO telah melancarkan kempen Patient Safety Goals:
Yang pertama adalah correct identification.Ini pun jadi masalah besar di hospital dimata menjadi kebiasaan petugas menggunakan bed number untuk mengenalpasti pesakit.memang sering terjadi kesilapan kerana pesakit sering berpindah dari satu bed ke bed yang lain kerana berbagai sebab.banyak kes dilaporkan terjadi kesilapan menghantar pesakit untuk menjalanai prosedur x ray, fisioterapi, kesalahan memberi ubat dan sebagainya kerana pesakit telah berpindah bed. Oleh itu Patient safety goal yang pertama ini menggunakan nama pesakit dan nombor pendaftaran.Setiap pesakit yang masuk dirawat dihospital dipakaikan dengan patient tagging iaitu gelang plastik yang dilekatkan dipergelangan tangan.Gelang ini tidak akan tercabut atau tertanggal kecuali jika digunting.Dengan cara ini dapat dipastikan yang pesakit tidak akan silap.
Patient safety goals yang seterusna akan saya bicarakan di keluaran yang akan datang.

Tengahari ini saya akan terbang ke Singapura kerana menghadiri konferense selama dua hari.Saya dijemput untuk membentang satu kertas kerja besok pagi.
Sampai jumpa lagi.Wassalam

No comments:

Post a Comment