Monday, January 31, 2011

Hari ini sudah 1/2/2011. Sungguh cepat waktu berlalu. Sekarang sedang musim banjir di Johor.Segamat seolah dah jadi pulau.Diberitakan lebih dari 23ooo orang telah dipindahkan di Johor. Di negri sembilan yang jarang sekali banjir sudah lebih dari 2000 orang yang dipindahkan di kawasan Jempol dan Kuala Pilah. Keadaan hujan sekarang memang luar biasa.Sejak bulan Oktober tahun lalu hujan lebat telah menenggelamkan bahagian utara Semenanjung terutama kedah.kemudian di akhir tahun bahagian panti timur pula yang banjir.Kita giliran bahagian selatan Semenanjung.Kita pun dah tak pasti bilakah hujan akan betul-betul berhenti.
Keadaan cuaca nak sukar diramal kerana banyak faktor.Salah satu faktor adalah penggondolan hutan oleh olah manusia.Memang senang nak cari duit dengan cara menggondolkan hutan.Akibatnya fenomina alam akan sukar diramal kerana dah rosak akibat dari perbuatan manusia.Tuhan telah mengingatkan bahawa terjadi kerosakan di mana mana kerana olah manusia.

Di Mesir sekarang sedang kacau bilau kerana rusuhan yang sudah memasuki satu minggu.Presiden Hosni Mubarak yang telah berkuasa 30 tahun masih tak mahu turun.Keadaan akan semakin parah bila lebih ramai rakyat yang akan turun ke jalan.Kita diokan agar masalah ini cepat selesai kerana ramai juga pelajar kita yang menuntut di sana. Sebelum ini rusuhan telah memangsa Presiden Tunisia melarikan diri dan kini bahangnya merebak ke Mesir.

India dan Cina sedang menikmati kemewahan yang tak pernah mereka kecapi sebelum ini.Pertumbuhan ekonomi kedua negara tersebut sungguh luar biasa.Cina dengan penduduk lebih dari 1.6 bilion dan India dengan penduduk lebih dari 1.3 bilion akan menjadi kuasa besar.Cina sudah mengalahkan jepun sebagai kuasa ekonomi nombor dua. Ekonomi Amerika juga semakin menguncup.Lihat saja nilai Dolar semakin turun dan tak mustahil nanti akhirnya Cina akan menjadi kuasa ekonomi terbesar. Kini Cina sudah membuat pesawat tempur mirim stealth yaitu pesawat anti radar.Wow, sungguh luar biasa.Walaupun pakar Amerika mentertawakan mereka tapi siapa tahu senjata tersebut akan lebih canggih dari stealth yang menjadi kebanggaan Amerika.
Uang paun British semakin menguncup. Kalau dulu hampir RM 7 satu paun tapi kina cuma RM 5 per paun.Makin hari ekonomi mereka semakin menguncup.Ireland sudah hampir muflis dan Greece dahpun muflis.Kalau kita baca sejarah dulu negara ini adalah kuasa besar dunia bersama Parsi.Rome hingga kini masih menjadi pusat agama nasrani tapi kini negara tersebut dah jatuh muflis.Apakah Amerika juga akan mengikut jejak mereka, hanya Tuhan yang tahu.Hidup ini ibarat roda yang berputar.Jadi kuasa akan digilir .Oleh itu sedar-sedarlah kita

Kemewahan yang kita nikmati wajid disyukuri bukan untuk membanggakan diri.Dalam hidup tak ada benda yang kekal.Kuasa aknn dipergilirkan oleh sang pencipta dan kuasa adalah amanah yang perlu ditunaikan tanggungjawabnya.Jangan lupa diri.
Wassalam

No comments:

Post a Comment