Thursday, August 23, 2012

Assalamualaikum

Hari ni dah mula ramai yang masuk kerja.Tapi pagi tadi waktu saya memandu ke tempat kerja jalan masih lengang. Orang kita kalau raya memang sah sebulan.Di negara lain hanya sehari saja.Baguslah kalau tujuan untuk menziarah sanak saudara dan handai tolan.Jangan saampai berhutang sudahlah apa lagi hutang card credit.

Jangan lupa mulakan puasa sunat 6 hari bulan syawal. Pahalanya sama dengan setahun berpuasa bila sempurna puasa ramadan dan diikuti 6 hari puasa pada bulan syawal.

Semalam dilaporkan ada 1 kes kematian di NS akibat serangan virus H1N1. Nampaknya penyakit ni dak kembali semula.Hati-hatilah agar tak merebak macam dulu. Kita berdoalah dan berusaha menjaga kebersihan supaya terhindar dari bahaya penyakit ini. Mereka yang immuno compromised perlu sangat berhati-hati.Immuno compromised artinya meraka yang antibody rendah kerana mengambil ubat-ubatan yang menekan fungsi antibody seperti ubat kanser dan juga ubat-ubatan untuk mengawal penyakit Rheumatoid arthritis.  Hindarkan diri dari tempat keramaian jika perlu.

Hospital swasta dah mula ramai kembali kerana ramai yang mula dapat sakit lepas raya terutama uncontrol hypertension dan uncontrol diabetic. Dua penyakit serangkai ni memang macam tu. Kalau tak jaga makan maka ianya akan diluar kawalan sehingga ada yang terpakssa masuk hosital. Minggu depan pastinya hospital akan penuh bila semua doktor yang bercuti panjang akan kembali bekerja. Kadang hairan juga penyakit ni macam boleh di atur-atur pula Bila bulan puasa jumlah pesakit akan sangat berkurangan tetapi lepas je raya mulalah wad penuh kembali. Orang yang nak bersalinpun gitu juga. Bulan puasa tak ramai yang bersalin tapi lepas je raya berebut nak dapatkan katil di hospital.


Sekarang ini trend dalam bidang healthcare semakin berubah. Kecanggihan teknologi membolehkan pesakit mendapat berbagai macam maklumat melalui internet sehingga ada kalanya amat mengelirukan. Para doktor kalau tak rajin membaca akan menghadapi masalah besar di mana berbagai macam pertanyaan pelik-pelik akan dikemukakan oleh pesakit. Ini cabaran baru dalam bidang teknologi. Pengeluar peralatan perubatan sudah banyak yang mengkomersialkan alat bantu kesan penyakit melalui smart phone. Alat seperti ECG reading dah mula dijual dimana pesakit boleh memeriksa ECG sendiri menggunakan smart phone. Cuma masalahnya laporan ECG boleh keluar tapi interpretasinya siapa yang nak buat. Jadi pesakit perlu berkomunikassi dengan doktor untuk mendapatkan nasehat. Jangan sampai over excited sudahlah.

Kemudahan teknologi ni tak dapat dihalang .Apa yang penting adalah kita perlu menyesuaikan diri dengan segera, tak kiralah berapa umur kita. Generasi baby boomers (1946-1965) memang ada masalah sikit tentang benda ni. Namun kita tak ada pilihan.

Wassalam

 

No comments:

Post a Comment