Wednesday, August 22, 2012

Assalamualaikum.Daah enam bulan tak dapat update blog sebab number ID tak boleh buka. Syukur hari ni dapat bka semula.Mungkin berkat bulan Ramadan dan Syawal yang baru menjellma.MasyaAllah girang rasa hati bila boleh add in balik .
Hidup nii memang macam tulah ,kadang lancar kadang sangkut. Allah dah gambarkan macam mana kehidupan kita sewaktu masih kanak-kanak lagi.Mula-mula hanya tahu menangis, merangkak, bertaktih dan berjalan.Lepas tu jatuh bnagun bila cuba berlari. Kehidupan pun macam tu juga.

Hari raya ni jalan jam teruk. Kalau nak ikutkan hati duduk rumah aja lebih baik. Perjalanan yang biasa ditempuh kurang dari dua jam dah jadi 6 jam.memang stress habis. Kalau tak pandai manage sress memang tak lama hidup, silap-silap kena seraangan jantung. Sekarang penyakitt ni dah tak kira usia. Pesakit yang paling muda yang kena stroke di hospital kami baru berusia 22 tahun.MasyaAllah umur sementah itu dah boleh kena stroke.  Klau dah gaek-gaek tu jangan kiralah.

Orang kita banyak mati kerana terlebih makan tapi dinegara orang mereka mati kerana kurang makan.Sebab itu Rasul kata makanlah kamu bila kamu lapar dan berhenti makan sebelum  kenyang.

Appa yang menarik bulan syawal ni,  tak lain tak bukan adalah makan-makan-makan. Jangan sampai kita terlebih makan sehingga sesak nafas.Ramadan yang baru berlalu apakah meninggalkan kesan pada jiwa kita. Apakah kita dah rasa lebih baik, dah buang sifat dendam kesumat, hasat dengki, sifat suka mengumpat dan adu domba? kalau dah Alhamdulillah. Kalau masih bersarang disanubari maknanya kesan puasa masih tak ada. Bulan syawal ni kita puasa 6 hari kerana Nabi kata mereka yang berpuasa pada bulan ramadan dan diikuti puasa 6 hari pada bulan syawal maka pahalanya saama dengan berpuasa 1 tahun. MasyaAllah , pemurahnya Allah. 1 malam lailatul qadar sama dengan seribu bulan. Cuma manusia kalau tak nampak dek matanya maka dia macam indah tak indah. Tapi kalau nampak macam saham baru berebut. Jam 4 pagi nak beraturdah bila ada IPO dari mana-mana syarikat.Memang resam manusia macam tu dia suka beenda yang nampak, yang tak nampak dia tak indah.

Puasa lepas ada jugalah cerita manusia yang tak puasa ni. Waktu saya nak menaiki teksi ke Singapura si mamat tu selamba je hisap rokok di pagi hari.Tak ada langsung rasa segan silu pada manusia. Kalau pada manusiapun tak ada rasa malu memang sah tak ada iman sebab tu malu adalah sebahaagian dari iman.Dahlah tak segan silu pada ssang pencipta, sesama mahlukpun buat selamba aja. Memang kurang asam .Takkan dia kena haid kot. Ore jantan takkan ada sebab tak nak puasa kecuali sakit atau uzur berpanjangan kerana tua.

Dia mungkin nak tunggu pegawai jabatan agama datang tangkap dia.  Inilah yang disebut manusia jahiliah di zaman moden. Sebiji macam zaman abu jahal dan abu lahab.

Masih banyak ke kueh raya. Sekarang senaang aja, semua main tunjuk lepas tu bayar. Tak payah sussah payang nak bakar kueh .bagus juga boleh tumpu ibadat malam, mudah-mudahan dapat lailatul kadar. Cuma saayang ramaipula yang shopping di night market, sampai jam 4 pagi massih window shopping.

Bila kita nak berubah hanya kita yang tahu. Kita kena azam dan kena usaha baru Allah mengubah pola hidup kita. Nabi kata Allah tak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalh kaum itu mengubah nassib mereka sendiri.

Cukuplah kali ni nanti disambung. Mudah-mudahan tak sangkut lagi

Wassalam

Taqabbalallah minna wamin kum taqabbalyakarim

No comments:

Post a Comment