Wednesday, August 22, 2012

Assalamualaikum

Kalau syarikat ada vision dan mission. Manusia juga harusnya begitu. Visi seorang muslim tentunya syurga dan misi nya adalah taqwa. Sebab itu matlamat puasa adalah untuk menjadi orrang yang bertaqwa. Manusia paling mulia di sisi Allah adalah manusia yang paling bertaqwa.Rasa-rasanya macam mana lepas puasa ni, apakah tingkat ketaqwaan kita dah meningkat atau di takuk tu juga. Jangan sampai meenurun sudahlah.
Cabaran hidup hari ini semakin besar. Kesulitan ekonomi di mana-mana. Negara-negara Erpah yang pernah menjadi superpower dah bankrup. Rome, Spain, Portugis dah tenggelam dalam timbunan hutang.Entah mereka mampu bangkit atau tidak hanya Tuhan yang tahu. Itali dah makin ke arah itu. Semua negara tersebut adalah bekas penjajah yang menjajah di mana-mana.Allah dah sebut akan dipergilirkan pusingan hidup ini, kejap di atas kejap di bawah. Amerika nampaknya masih bertahan tapi tanda-tanda kesulitan tu dah mulai nampak. Hanya masa yang akan menentukan. Pound Inggeris sudah semakain merudum. Kalau dulu sampai RM 7 untuk satu pound tapi kini cuma tinggal RM 5 sahaja. Tunggu saja tanggal mainnya. Yang pasti tak ada yang kekal. Negara Cina pun sudah mula menurun pertumbuhan ekonomi mereka begitu juga India. Negara Jepun  masih tak dapat keluar dari kemelut eekonomi. Yang orang lupa adalah tentang kebangkitan ekonomi Turki. Negara Eropah sedang tenat tapi ekonomi Turki berkembang melebihi 5%. Ini nikmat yang Allah bagi kerana negara ini dipimpin oleh seorang reformis .Tayeb Erdogan pandai menyesuaikan diri dengan keadaan dan tekanan di sekeliling. Syiar Islam sudah mula di polish kembali.
Dulu kita sebuk melihat ke timur, nyata timur pun merudum. Sebelum itu asyik melihat ke barat, barat pula merudum. Kebanggaan Cina pun sudah mula sirna. Jadi mahu melihat kemana kita.Ya tentunya sebagai seorang muslim kita harus kembali ke pengkalan kita iaitu Islam. Yakinlah kita bahawa sistem yang terbaik adalah sistem Islam dalam semua bidang kehidupan termasuk pengurusan ekonomi. Turki mampu memberi pendidikan percuma kepada seluruh warganya.

Mari kita fikir-fikirkan. Dalam sejarah Islam khalifah Omar Abdul Aziz hanya memerlukan masa kurang dari tiga tahun untuk memakmurkan negara di bawah pemerintahannya sehingga semua rakyat hidup selesa .Nak cari asnab untuk menerima zakatpun sampai tak ada kerana semua rakyat mampu berdikari. Tapi orang kata itu sejarah silam. Kenapa kita tak mahu belajar dari sejarah. Kunci kejayaan pemerintahan beliau adalah integrity yang bermula dari pimpinan tertinggi hingga membudaya keseluruh negara. Negara yang sebegini mendapat barokah dari yang berkuasa.Negara yang taubatun warabbun ghafur.

Apa mungkin keadaaan seebegini akan ujud kembali. Tentunya mungkin jika diusahakan bermula dari pimpinan tertinggi.

Negara -negara di timur tengah masih berkecamuk. Kekacauan di Syria sudah lebih dari satu tahun dan belum nampak ada jalan penyelesaian. Yang pasti sngat nyata campur tangan pihak luar sama ada menyokong yang sedang berkuasa atau yang sedang memberontak. Setiap mereka ada kepentingan.Jadi terserah pada rakyat apa yang mereka mahu. Kita bersyukur kerana negara masih aman dan kita dilimpahi rezeki yang berlimpah ruah. Tengok saja betapa banyak makanan yang disediakan sewaktu ramadan apa lagi sewaktu syawal. Jadi berpada-padalah .Amalkan sikap sederhana dalaam segala urusan nescaya kita tenang dan senang.

Wassalam

No comments:

Post a Comment