Saturday, September 25, 2010

Saya baru pulang dari joging.Hari minggu ni elok kita gunakan untuk riadah. Kos riadah yang paling murah adalah jalan kaki atau joging kerana yang kita perlukan cuma duit minyak kereta untuk pergi ke tempat tersebut. Kesedaran di kalangan masyarakat masih kurang kerana ramai yang menngunakan waktu pagi minggu untuk meneruskan tidur. Katanya daha penat bekerja seminggu jadi hari minggu ni hari untuk memanjakan badan dengan memperbanyak tidur. Kita kadang terlupa yang badan kita juga memerlukan aktiviti supaya perjalanan darah menjadi lancar. Jantung perlu menghirup oksigen segar melalui kegiatan berjoging atau berjalan. Kos untuk menjaga kesihatan sangat minumum jika dibandingkan dengan kos mengubatai penyakit terutama sakit jantung. Kalau jantung dah tersumbat memerlukan puluhan ribu ringgit. Untuk melakukan angiogram diperlukan paling minima RM 4000 .Itu cuma untuk mengesan ada penyumbatan pada saluran darah di jantung ataupun tidak. Kalau dah tersumbat perlu diperbesarkan menggunakan stanting.Proses ini disebut angiplasty iaitu membesarkan saluran jantung yang tersumbat menggunakan spring khusus yang dimasukkan ke tempat tersebut. Kos untuk satu stant adalah RM 19 ,000 dan kalau dua kali sajalah jumlahnya. Kalau dah sampai tiga doktor akan menasihatkan supaya melakukan pembedahan pintasan jantung. Paling murah kos RM 30,000 itu pun jika tak ada komplikasi. Kalau ada akan lebih mahal lagi. Apa punca penyumbatan jantung? tak lain adalah pola pemakanan dan tingkah laku kita. Kalau makan ikut selera dan lepas tu malas nak beriadah maka kita mendedahkan diri kepada penyakit yang amat merbahaya ini. Di samping sakit jantung mereka yang malas riadah terdedah kepada penyakit darah tinggi dan kencin manis yang akhirnya nanti akan membawa kepada penyakit jantung.
Rumah terbuka sempena hariraya ni masih meriah berlangsung di mana-mana. sejak semalam sampai malam nanti banyak jemputan yang diterima. Kita akhirnya tak terlarat dah nak berkunjung. Soal perut jangan nak kira, dah penuh dengan berbagai macam makanan. Tempat kerja saya semalam mengadakan hari terbuka sempena sambutan hariraya. Dah saban tahun macam tu. Bila puasa berat badan boleh turun 10 kg tapi lepas raya ni silap haribulan bukan tambah 5 kg tapi boleh naik sampai 10 kg kalau tidak bijak mengawal selera makan.

Jika anda memandu kereta untuk berkunjung ke rumah teman atau saudara mara pastikan jangan mengambil sebarang ubat yang boleh menyebabkan kita mengantuk . Contoh ubat yang umumnya mengandung antihistamin adalajh ubat batuk dan ubat selsema. jadi kalau batauk atau selsema janganlah makan ubat tersebut sebelum memandu kerana dikuatiri anda boleh terlelap sewaktu memandu dan akan menyebabkan kecelakaan yang boleh membawa maut. Jika kita terlena sesatpun sudah cukup untuk mendatangkan kecelakaan sewaktu memandu.Hati-hati dengan perkara ini. Pada umumnya jika anada mendapat bekalan ubat dari hospital akan dilengkapi dengan makluman tambahan yang mengingatkan anda yang ubat tersebut boleh menyebabkan anda mengantuk. tapi jika anda membelinya sendiri maka tanyalah pada ahli farmasi yang menjual ubat tersebut. Jika dapat dari klinik tanyalah doktor tersebut apakah ubat berkenaan bolah menyebabkan anda mengantuk.
yang paling selamat adalah jangan makan ubat sebelum anda memandu kerana kita tak pasti ubat mana yang akan menyebabkan anda mengantuk.
Wassalam

No comments:

Post a Comment