Saturday, October 2, 2010

Hari rabu lepas jam 10 pagi saya menaiki Airasia ke Jakarta.Perjalanan lancar dan tepat jam 10 pagi waktu Indonesia Barat kami mendarat dilapangan terbang Sukarno hatta jakarta.Pesawat penuh sesak. sebelum itu saya cuba untuk menaiki MAS tapi tak ada yang kosong. Jadi walaupun ada demontrasi sebelum ini tapi nampaknya tidak menghalang rakyat negara ini untuk terus berkunjung ke Jakarta atas berbagai tujuan. Saya nampak ada juga mahasiswa yang turut berangkat bersama kami. Di Jakarta saja ribuan pelajar kita yang menuntut di sana belum lagi berbagai syarikat dari Malaysia yang berurusan di sana seperti sektor perbankan, stesyen minyak, hospital, perladanagan dan sebagainya.
Saya ke Jakarta atas urusan resmi syarikat. Jakarta adalah kota metropolitan yang dihuni oleh lebih dari 8 juta manusia. Bayangkan kesesakan di mana-mana. Di KL yang tak sampai 1 jutapun dah penuh sesak apa lagi Jakarta. Yang menariknya di Jakarta pemandu memang sering membunyikan hon kereta tapi tak ada yang akan marah. Kalau di tempat kita boleh mendatangkan perkelahian. Jadi toleransi pemandu di jakarta jauh lebih baik dari tempat kita.Di Indonesia hon disebut klakson. Lain padang lain belalang.
Saya pernah tinggal lama di Bandung sekitar akhir tahun tujuh puluhan. Tapi keadaan di Indonesia kini dah jauh berubah sesuai dengan kemajuan yang dicapai. Dulu memang saya suka minum air ice alpokat. Jadi bila dah di Jakarta saya pun lepas gian.Selama tigfa hari di sana minuman tetap saya adalah ice alpokat. Di temapt kita alpokat di sebut alvocado berdasarkan istilah Inggeris. Bila dah di Indonesiakan disebut alpokat. teman-teman saya yang bekerja di Jakarta tak biasa makan buah ini tapi saya memang dah jadi kesukaan. Bila saya pulang semalam sempat juga membawa pulang buah ini.
Petang Jumaat saya sempat berkunjung ke ekspo anjuran pihak pemerintah setempat. Ada yang sangat menarik perhatian saya dan teman-teman iaitu motto yang digunakan oleh salah sebuah agensi pemerintah.Mottonya berbuka "kepastian izin, tidak mempermudah dan tidak mempersulit" motto ni agak pelik sedikit kerana kita jagi tak pasti dengan tujuan mereka menggunakan motto tersebut. Sepatutnya mereka menggunakan motto mempermudah segala urusan dan tidak akan mempersulit. Saya dan teman-teman tak henti -henti membicarakan tentang motto yang kami anggap agak pelik ni.

Sebelum pulang pada sebelah pagi saya sempat berkunjung ke tanah abang untuk membeli ole-ole. Tempat ni memang penuh dengan manusia. menurut teman saya waktu puasa tempoh hari nak berjalanpun susah kerana sesaknya manusia yang membeli belah untuk persiapan hariraya. tanah abang memang dah snonim dengan rakyar Malaysia untuk shopping kerana disana banyak dijuan berbagai jenis pakaian, kain, beg tangan dan befrbagai lagi keperluan termasuk kain dan baju batik.
Sampai jumpa lagi.wassalam

No comments:

Post a Comment