Thursday, October 21, 2010

Pada 11/10/10 pagi-pagi lagi saya dah ke kedai buah untuk membeli buah-buahan. Saya jadi bingung nak cakap apa dengan penjual buah kerana mereka menggunakan bahasa perancis sedangkan saya langsung tak tahu bahasa Perancis. Ramai kawan yang pesan jika kita berbahasa Inggeris mereka langsung tak akan layan. Jadi bila saya ambil buah yang saya nak beli maka sayapun tanya dalam bahasa Melayu tentang harga buah tersebut. Yang tukang jual buah jadi terkejut dan dia tahu saya ni orang asing. Dia ambil buah tersebut dan letakkan di atas alat penimbang dan langsung menunjukkan harga yang saya perlu bayar. Jadi hanya menggunakan bahasa isyarat. Jadi macam ayak cakap dengan itik. Saya pun bayar harga sebanayak Euro 4.80 untuk se kilo anggur. Bila di kali dengan 4.4 jadi mahal jugalah jadinya. tapi bagi mereka Euro 4.80 tu tentu sangat murah. Kalau kat tempat kita se kilo anggur paling murah RM 16 .Anggur dia memang masih segar dan belum pernah saya jumpa yang sesedap itu di tempat kita. Kami hanya membawa bekalan roti , makanan dalam tin dan ssrunding. itulah sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam. Nak makan makanan tempat tentu kita akan ragu tentang masalah halal atau tidak. Lepas minum pagi saya dan kawan langsung menuju stesyen keretapi bawah tanah untuk mengambil keretapi dari Pernety ke Montpanasse. Beli tiket menggunakan mesin dan punyalah susah nak guna mesin kerata pertama kali menggunakan dan tak ada siapa yang dapat membantu. Teman saya bertanya kepada petugas di akaunter dalam bahasa yangasama-sama tak faham. Akhirnya dengan bahasa isyarat petugasrsebut datang membantu dan akhirnya dapatlah dua tiket pergi balik dengan harga Eueo 3.80 untuk satu tiket. Lepas tu kamipun naik keretapi dan turun di stesyen Montpanasse. Dari Montpanasse naik lagi keretapi ke St Jacques .kali ni dah tak payah menggunakan tiket . Keretapi memang penuh sesak kereta ramai pekerja yang menaiki keretapi. Kat London pun macam itu juga. Jadi di negara maju ni pengangkutan awam mereka cukup baik dan kita boleh sampai ke mana sahaja tanpa perlu memandu kereta sendiri. Kat tempat kita masih haru biru sintem pengangkutan awam. Saya perhatikan kereta yang mereka ada memang sudah cukup lama . Mungkin dah ratusan tahun sistem ini berjalan .Sebab itu rakyat mengguankan nya kerana keretapi boleh sampai ke seluruh bandar Paris.

Balik dari konference pun menggunakan sistem keretapi yang sama. Lepas solat asar kamipun merayau menggunakan keretapi bawah tanah. Kali ini saya bersama insteri serta teman yang juga bersama isteri dia naik keretapi ke Cham Elisse. tempat ni memang tempat orang shopping dan berwisata. Memang cukup ramai manusia di sini dan pada waktu petang hingga ke malam cukup meriah. Bayak tempat yang menarik untuk bergambar .Di tempat ini juga banyak kedai yang menjual berbagai jenis barangan. Tentunya banyak restoran yang juga cukup penuh dengan pelanggan. Tapi makanan yang dijual tentu makanan tempatan yang kita tak pasti halal atau tidak. Jadi kita cuma boleh lihat sajalah. Nak makan tentu tak berani.Masyarakat di Paris ni suka memakai pakaian yang bermacam ragam fesyen terutama yang perempuan. Tapi saya tengoh pakaian mereka cukup sopan. Tak adalah dedah sana dedah sini. Kebayakan wanita muda menggunakan boot kulit bertumit tinggi dan kasut hampir sampai ke lutut. Memang bergaya sungguh mereka. Yang lagi-lagi macam biasa saja cuma kerana cuaca sejuk semua menggunakan jaket tebal. Saya rasa keadana di bandar Paris ni aman kerana masyarakat mereka boleh berada di jalanraya sepanjang waktu. Bila saya terbangun pada tengah malam saya lihat melalui tingkap bilik masih ramai orang yang berkeliaran dijalanraya dan makan minum di restoran. Bilik tempat kami menginap tu memang di tengh badar dan penuh dengan kedai yang menjual berbagai barangan termasuk restoran.
Wassalam

No comments:

Post a Comment