Wednesday, November 3, 2010

Cerita tentang Paris dah selesai tapi kenangan manis di sana tentu akan kekal.Begitu juga dengan kesulitan sewaktu nak mendapatkan visa dulupun tentu akan kekal.
Sekarang dah musim banjir, besar pula tu. Kedah Perlis dah tenggelam.Fenomena ini memang tak dapat diramal. Di Indonesia lebih parah lagi. Gunung meletus dan Sunami melanda. Semuanya ini adalah kuasa Allah untuk menguji manusia. Beruntunglah manusia yang sentiasa beringat dan bersyukur. Kita tak tahu apa akan jadi pada kita .Yang pasti setiap kejadian perlu dicari iktibarnya.
Musim Haji dah hampir tiba. Sebahagian besar jamaan dah terbang ke Madinah atau Jeddah. Bagi mereka yang terpanggil untuk menunaikan haji pada tahun ini bersyukurlah. Bagi yang belum bersabar dan berdoalah kerana panggilan haji adalah kerja Tuhan.
Cuma kalau menunaikan haji perlu banyak bersabar kerana perangai manusia bermacam ragam.Kalau jutaan manusia yang ada di sana maka jutaan pula ragamnya. Yang paling penting tolak ansur dan memahami maslah orang lain. walaupun dah berulangkali diingatkan oleh pegawai Tabung haji supaya jangan merokok di bilik tapi ramai yang tak mengindahkannnya. Masih ada yang buat sadun aja merokok dalam bilik yang sempit dan dihuni oleh empat hingga lima orang. Saya sendiri menghadapi pengalaman yang tak menyenangkan ini. Habis sabar ajalah. Mungkin itu juga merupakan pendorong bagi kita supaya lebih banyak menghabiskan masa di Masjidil haram dari duduk lepak di bilik. Mungkin ini himmahnya. Inilah yang saya lakukan sewaktu saya berkesempatan menunaikan haji dulu. Saya lebih selesa berada di Mesjid dari lepak di bilik.. Saya hanya pulang ke hotel hanya untuk makan, lepas tu berangkat lagi ke mesjid. Nak duduk dalam bilik memang tak selesa kerana bau rokok yang hapak.

Sampai bila masyarakat kita nak berubah hanya Allah yang tahu. Tiap tahun cerita yang sama berulang. Ada juga jamaah yang tak sabar berebut nak naik bas, berebut nak masuk lift. Malah ada yang menendang-nendang lift kerana ditutup tak boleh pakai. Bagi yang sehat eloklah naik tangga. Ianya lebih selesa dan baik untuk kesihatan. Menunaikan hanya banyak memerlukan kekuatan fizikal. Oleh itu bagi yang berkemampuan elok laksanakan sewaktu muda. Kalau ada duit lebih ambillah paket kerana nak ikut muassasah gilirannya lama. Jadi gunakan kesempatan dengan paket. Duit boleh cari tapi panggilan ke Haji ni jangan diabaikan.

Ujian bagi setiap individu memang bermacam ragam. Yang penting kena banyak doa dan banyak bersabar. Niat kena ikhlas , InsyaAllah haji akan sempurna dan mendapat haji yang mabrur
Bagi yang belum berangkat selamat enunaikan haji dan berdoalah agar mendapat haji yang mabrur.
Malam tadi dalam diskusi di TV ada dijelaskan tentang wang yang haram yang digunakan untuk mennunaikan haji. Ahli panel menyebut hajinya sah tapi tidak mabrur. Yang kita inginkan adalah haji yang mabrur supaya Allah ampunkan dosa kita dan balasannya adalah syurga. Pastikan sumber pendapatan kita halal supaya mendapat keberkatan dalam hidup
Wassalam

No comments:

Post a Comment