Saturday, November 6, 2010

Dalam seminggu ni yang memang banyak dipaparkan di dada akhbar adalah tentang bencana. Ibarat kata penyanyi terkenal Ebiet G Ade, alam mualai bosan dengan tingkah kita yang sering membuat dosa. di Indonesia tentunya letusan gunung Merapi. Khabarnya jangkauan debu panas sudah sampai sejauh 40 km, sungguh luar biasa. Bencana sunami di mentawai masih meninggalkan keperitan kepada penduduk di sana. Di negara kita kesan banjir besar mulai dirasa. Yang paling teruk sekarang adalah di Kedah dan Perlis sampai hospital pun dinaiki air. Bekalan letrikpun terputus sehingga pesakit yang kritikal perlu dipindahkan ke Sungai Petani.
Beginilah benjana alam yang semakin mengganas seganasnya perangai manusia. Perilaku manusia semakin canggih dan pelik maka bencana yang turunpun begitu juga sesuai dengan tingkah manusia. Seperti peringatan Allah terjadi kerosakan dimuka bumi kerana ulah manusia.

Satu lagi berita yang amat menakutkan manusia adalah tentang penemuan baru sejenis bakteria yang resistance kepada semua antibiotik. Kalau kena bakteria ini alamat habislah jawapnya kerana tak ada ubat yang boleh membunuhnya. Dalam bahasa awam disebut super bug tapi dalam istilah saintifik disebut New Delhi Betalactamase yang resistance kepada semua antibiotik termasuk golongan betalctam. Antibiotik golongan betalactam adalah antibiotik golongan baru yang mampu membunuh hampir kesemua jenis bakteria tapi golongan NDL ni buat sadin aja tak mempan oleh sebarang antibiotik. Di sebut New delhi kerana pertama di kesan di New Delhi seperti virus nipah yang dikesan di negara kita.Jadi popularlah nama New Delhi sebab manusia dah tak tahu nak beri nama apa.

Doalah banyak-bayak supaya Allah sentiasa memberkati kehidupan kita tapi kita perlu mendisiplinkan diri supaya jangan melakukan perkara yang di benciNya.

Ibadah korban tak lama lagi akan dilaksanakan. Sekarang banyak agen yang menawarkan korban dimanca negara seperti Kemboja, Pakistan ,Palestin. Saya bercadang nak menyertai korban di Kemboja tapi belum bank in lagi duitnya. Insya Alah besok lusa akan di masukkan ke dalam akaun penganjur. Mudah-mudahan sampailah jangan sampai kantol pula. Dalam hal ini nampak gaji kena percayalah.

Saya terpanggil untuk menyertai skim yang begini kerana saya rasa mereka yang berada di tempat-tempat yang saya sebutkan tadi lebih memerlukan daging dari kita. Keadaan di negara mereka sama seperti zaman saya kanak-kanak dulu. Kalau nak makan daging tunggu raya baru dapat , kalau tidak tak ada peluang. Kita sekarang hari-hari boleh makan daging , jadi sebab itu saya terpanggil untuk menyertai skim itu.

Di manapun nak korban terserah pilihan anda. yang penting korban jangan tak korban

Wassalam

No comments:

Post a Comment