Tuesday, November 2, 2010

Dah agak lama saya tak dapat menulis kerana masalah teknikal. Blog saya tiba-tiba gagal untuk saya masukki .Jadi tersangkutlah nak update blog. Alhamdulillak berkat bantuan dari kawan saya dapat masuk kembali ke blok ini.
Saya masih belum habis cerita tentang Paris. Hari terakhir saya dan isteri menaiki bas hop on hop off iaitu bas dua tingkat yang tak berbumbung. Saya mula-mula memang ragu-ragu juga tapi memberanikan diri saja. Masalah utama di Paris ini adalah kesukaran untuk berbicara dengan penduduk tempatan. Mereka kebanyakan keberatan nak berbahasa Inggeris , jadi macam ayam dengan itek lah. Saya tanya dengan petugas hotel yang memang boleh berbahasa Inggeris. Dia kata ambil keretapi dan turun di stesyen St.Michael. Jadi saya dan isteripun ikut peta dan ambil keretapi .Sampai distesyen St. Michael kami pun turun. Sampai di stesyen tersebut saya tanya beberapa petugas keselamatan tapi mereka tak faham apa yang saya cakapkan. jadi kamipun nekat keluar dari stesyen dan berjalan kaki sampai ke hujung jalan. kemudian ada ssebuah kedai menjula cenderamata dan kebetulan penjualnya faham pula bahasa Inggeris. Dia kata tunggu depan kedai dia dan setelah itu kamipun naik bas berkenaaan. Bayaran tiket Euro 56 untuk dua orang. Pemandu bas fasih berbahsa Inggeris. Dia kata kami boleh gunakan tiket dari jam 7 pagi sampai 7 malam. berepa kali nak naik bas terserah. Perjalanan dengan bas di bahagi kepada empat bahagian yang boleh meliputi seluruh bandar Paris. kamipun berkeliling selama tiga jam dan hanya sempat menaiki dua bahagian sahaja dari jalur yang disediakan. Sambil berkeliling kami nampak ada beberapa kedai Arab yang menjual kebab. Bila dah puas berkeliling kamipun turun di Monpanasse untuk makan kebab kerana dah dua hari asyik makan roti yang di bawa dari Malaysia. apa lagi kenyang sungguhlah perut lepas makan kebab yang cukup besar ukurannya.
sebelah petang kami menaiki lagi bas tadi dan turun berhampiran stesyen bot untuk menaiki bot sekeliling sungai. Bayaran bot cuma Euro 18 untuk seorang. Perjalanan sepa njang sungai cukup indah kerana boleh melihat sebahagian besar bandar Paris yang mempunyai bangunan antik sejak zaman Napoleon.

Nanti sambung lagi

No comments:

Post a Comment