Thursday, July 15, 2010

Dah empat hari saya tak sempat menulis kerana menghadiri conference healthcare di KLCC.Minggu depan pun gitu juga sibuk dengan meeting dan kemudian kursus pula di Johor.
Sebab itu kata Nabi gunakanlah waktu lapang mu sebelum datang waktu sibuk mu.Malam ni terpaksa menyempatkan diri untuk update blog kerana rasanya ada sesuatu yang kurang kalau dah lama tak menulis.

Hari ni dalam salah satu akhbar dilaporkan tentang penjualan ubat-ubat sex untuk laki-laki. Memang dah sifat laki-laki amat sensitif tentang perkara ini sehingga ada pihak yang pandai untuk mencari kesempatan. nafkah batin ni merupakan salah satu pra syarat untuk membolehkan laki-laki berkahwin. Mereka yang tak upaya memberikan nafkah batin di larang berkahwin dan wanita di beri hak untuk menuntut fasah seandainya suaminya gagal berfunsi secara normal. Beginilah pentingnya benda ni. Sebab itu banyaklah ubat-ubat kuat yang dijual.
Dari segi pengubatan moden ada dua jenama yang sangat popular di negara kita iaitu viagra yang mengandungi sildenafil dan sialis yang mengandungi tadalafil. Ubat ini merupakan ubat kawalan yang hanya boleh dipreskrib olek doktor. Ubat ini tak boleh diberikan kepada mereka yang mengalami masalah jantung.Penjualan ubat ini diseluruh dunia memang luar biasa. sebelum adanya ubat ini dulu ahli urologi menggunakan suntikan prostaglandin dan sewaktu aya masih menjadi Pegawai Farmasi sudah menjadi salah satu tugas saya menyediakan ubat ini dalam bentuk suntikan 1 ml yang siap untuk digunakan oleh pesakit. Saya pernah tanya kepada pesakit yang bersangkutan, tak sakit ke jika disuntik dibahagian sulit. Dia kata sakit juga tapi syoknya mengatasi kesakitan tersebut. Sekarang ubat kuat disediakan dalam bentuk tablet yang mudah untuk di telan.

Dilaporkan bahawa penggunaan ubat-ubat alternatif lebih banyak dari ubat moden. Kalau anda ke Chow Kit mudah saja untuk mendapatkan ubat tongkat ali, jamu-jamu kuat, minyak lintah dan bermacam lagi ubat kuat yang dijual.Kebanyakan ubat tersebut tidak berdaftar dengan lembaga ubat dan penjualannya adalah salah dari segi undang-undang.Menurut laporan pihak berkuasa banyak ubat kuat secara alternatif ini dicampur dengan bahan yang mengandungi sildenafil dan tadalafil. Ini boleh mendatangkan serangan jantung jika digunakan sesuka hati. Rampasan yang dibuat bernilai jutaan ringgit.
Dilaporkan juga bahawa ada peniaga yang menjual ubat minyak lintah melalui internet dan beliau boleh menjula lebih dari 50 botol sebulan.Jika satu botol berharga RM 50 maka sebulan dia boleh dapat RM 2500, hanya dengan menjual minyak lintah.Nak komen tentang keberkesanan ubat inipun tak boleh sebab tak pernah mencuba.
Bagi saya jika kita menjaga pemakanan, riadah yang cukup dan mental yang tenang tentu kita tak perlu mengambil semua ubat ini. Kebanyakan maslah impotensi adalah kerana masalah saikologi dan masalah penyakit seperti darah tinggi dan diabetes.Oleh itu menjaga kesihatan amatlah penting jika kita ingin hidup bahagia.hati-hati membeli ubat ditepi jalan kerana kesan buruk seperti serangan jantung dan kerusakan buah-pinggang
Satu lagi berita yang menarik adalah tentang perkembangan ekonomi Singapura. Tahun lepas ekonomi singapura menguncup 1.5% tapi tahun ini diramalkan akan berkembang antara 15-17% dan merupakan yang tertinggi di Asia. wow macam mana mereka boleh melakukannya. Kita sepatutnya belajar dari mereka. Turki juga diramal akan berkembang sebanyak 12% tahun ini. Rahsia kejayaan Turki adalah kerana kemampuan syarikat -syarikat negara tersebut membuat kerja -kerja kontraksyen di merata tempat didunia terutama di bekas negara Uni soviet dan timur tengah termasuk Iran.Nilai penghasialan syarikat dari Turki menduduki tangga ke 33 dari segi ranking dunia. Bayangkan dalam waktu yang singkat mereka mampu mejelajahi dunia dengan kepakaran teknologi pembinaan. Kita pula macam mana?

No comments:

Post a Comment