Sunday, July 4, 2010

Memang banyak kejutan dalam piala dunia di Afrika selatan.Brazil dan Argentina terkeluar.Lebih memalukan Argentina di ratah oleh German 4-0. Khabarnya Maradona nak letak jawatan kerana kecewa. Itulah bola sepak.Saya perhatikan pemain German cukup tegap dan pantas. Mereka bergerak bagaikan kereta tank .Bila dapat saja bola mereka pantas bergerak ke atas dan melepaskan sepakan kencang dari jarak jauh.
Argentina pula hanya bergantung pada Messi untuk mengatur gerak tapi dia tak mendapat support dari pemain lain.Macam tulah hasilnya bila pasukan yang menggunakan tektikal dan kekuatan fizikal mereka berbanding dengan kepintaran seorang pemain saja.

Saya melihat kepada peranan sain sukan dalam membina kekutan fizikal dan mental pemain. Pastinya makanan pemain perlu dijaga rapi dari awal untuk membina otot dan tenaga yang kuat dan konsisten. Saya tak pastilah apa yang mereka makan untuk menu mereka , tapi yang pasti pemakanan diatur oleh ahli pemakanan berdasarkan kajian saintifik. Perkara ini dah lama dibincangkan di negara kita tapi setakat mana pelaksanaannya kita sendiri tak pasti. Di barat perkara ini dah lama selesai kerana mereka memang mengutamakan kajian ilmiah jika dibandingkan dengan kita.

Kalau pemain kita masih lagi menggunakan menu nasi lemak dan roti canai sebagai menu harian yang pasti kekutan stamina dan otot tak mungkin tercapai. Nasi lemak hanya mengandungi karbohidrat sahaja. Protein dalam nasi lemak sangat sedikit kerana ikan bilis cuma dua tiga ekor. Kacang tanah adalah beberapa biji dan timun cuma sepotong. Jadi dimana protein dan vitaminnya.Roti canai pun begitu juga. Yang ada cuma karbohidrat .Kuah dal pun cair lebih, banyak air dari kacang. Itulah makanan kita seharian. Pekerja pejabatpun makan benda ni juga. Tengah hari makan mee goreng atau rojak. Sebab tu lepas makan mata jadi ngantuk.Bila dah ngantuk prestasi kerja tak akan ke mana.

Saya tertarik dengan permainan pasukan Ghana , cuma nasib tak menyebelahi mereka. Sepakan penalti pun boleh tak masuk.Itu namanya nasib .Walaupun mungkin dari segi pemakanan mereka tak sepenuhnya menggunakan sain sukan tapi dari segi genetik mereka yang berkulit hitam memang kuat secara semula jadi.Tapi bagi kita yang berkulit sawa matang ni perlulah memanfaatkan ilmu sain sukan sepenuhnya untuk melahirkan pemain bola yang bertubuh sasa dan mempunyai stamina yang konsisten. Kebanyakan pemain kita akan mula puncet setelah separuh masa pertama kerana stamina tak konsisten.

Sekolah bola sepak di negara kita dah lama ada tapi kita masih di takuk lama. Dulu zaman Mokhtar Dahari, Soo Chin An, Syukur Salleh Malaysia pernah dapat masuk sampai peringkat Olimpik tapi kini dengan Indonesia dan Vietnam pun kita tewas. Jangankan nak dibandingkan dengan Cina, Korea dan jepun jauh sekalilah mutu permainan kita.

Saya rasa yang akan masuk final nanti adalah German dan Belanda. Entahlah. Selamat menonton. Wassalam

No comments:

Post a Comment