Thursday, July 29, 2010

Waktu sekarang amat menceemburui saya.Makan lama rasanya semakin tak ada kesempatan nak update blog.Saya masih nak menyambung kisah penyakit diabete insipidus. Dalam TV beberapa hari ni asyik cerita tentang masalah diabetes dan gula. Sekarang dah ada slogan kurangkan manis dalam minuman banyakkan manis dalam senyuman.Gula dianggap punca utama penyakit Diabetes mellitus.Penyakit diabetes ni dapat dibahagi kepada dua iaitu diabetes insipidus dan diabetes mellitus. Diabetes insipudus disebabkan oleh kekuranag Anti Diuretic ormon yang mengawal pengeluaran kencing.Kerana kekurangan ADH seseorang itu akan kerap kencing dan biasanya penyakit ini dihidapi oleh kanak-kanak.Penyakit diabetes pula dibahagi kepada diabetes mellitus type 1 dan diabetes diabetes type 2. Type 1 disebabkan oleh maslah insulin yang gagal dikeluarkan oleh pankreas .Diabetes mellitus type disebabkan oleh kekuranagn insulin , atau ketidakefisian insulin memproses gula atau kerana sel-sel tidak sensitif terhadap tindak balas insulin.Type 1 hanya ada satu rawatan iaitu menggunakan insulin sedangkan type 2 menggunakan ubat-ubatan oral kecuali jika ubat oral tidak lagi berkesan maka perlu dihunakan insulin sebagai ganti.
Kita sering keliru tentang masalah gula dalam badan.sumber gula dalam badan berasal dari gula yang kita minum aatau kita makan serta bahan-bahan yang berbentuk karbohidrat .Karbohidrat akan menjadi gula bila diproses oleh badan.Sumber karbohidrat adalah nasi, mee, roti, ubi keledek dan tepung.walaupun tak mengambil gula tapi bila banyak mengambil karbohidrat maka kadar gula dalam badan akan meningkat.Sebab itu kefahaman ini penting supaya penyakit kencing manis dapat dikawal.

Ubat-ubatan oral boleh dibahagi kepada beberapa jenis seperti berikut:

1. Meningkatkan pemprosesan gula menjadi tenaga.
2.Meningkatkan kekesanan kerja insulin.
3.meningkatkan sensitiviti sel-sel terhadap tindakbalas insulin.
4.menghalang pemprosesan karbohidrat menjadi gula.

Doktor perlu pandai memilih kombinasai ubat yang sesuai untuk mendapatkan kesan yang optimum.

Untuk meningkatkan efisiensi ubat dan pengawalan yang sempurna maka senaman memainkan perana yang amat penting.Diamping itu pengurangan berat badan juga membantu mengawal berat badan.

Wassalam

No comments:

Post a Comment