Saturday, December 4, 2010

Beberapa hari yang lepas dilaporkan tentang penemuan baru yang amat menakjubkan. Beberapa orang saintis di USA telah menemukan beberapa jenis bakteria dari danau California yang hidup memakan sianida yang ada di tasik tersebut. Amat luar biasa bagaimana bakteria boleh hidup hasil dari memakan sianida. sebagaimana yang semua orang tahu sianida adalah bahan beracun yang boleh membunuh siapa sahaja. Bukan saja kita akan mati jika memakannya secara langsung malah terbau saja akan menyebabkan keracunan pada paru-paru dan jika jumlahnya banyak maka akibatnya akan fatal. Jika dipegang tangan akan menjadi cacat. Tanda-tanda keracunan sianida adalah rambut gugur, kuku terjabut, badan menjadi kurus kering, sakit paru-paru dan sebagainya. Dan yang paling fatal adalah sesak nafas dan menyebabkan kematian. Tapi bakteria ini hidup senang lenang dan membiak kerana memakan sianida. Sungguh luar biasa dan menakjubkan. Sebagi insan yang beragama hanya Subhanallah yang dapat kita ucapkan.
Setiap yang Allah jadikan ada manfaatnya, cuma kita yang belum menemukannya .tentu suatu hari nanti akan ada manusia yang menemukan kebaikan sesuatu ciptaan itu jika diizinkan Allah, seperti bakteria yang hidup memakan sianida. Contoh nya appendix dalam perut manusia. Saintis sentiasa menganggap benda ni tak ada manfaat pada manusia dan sering dibuang untuk mengelakkan komplikasi dikemudian hari. Jika appendix pecah ianya boleh menyebabkan keracunan darah oleh kuman yang ada dalam appendix ini. Tapi siapa tahu jika appendix ini sebenarnya mempunyai manfaat pada manusia? Hanya masa yang akan menentukannya .

Banyak perkara dalam dunia ini yang kita sendiri tak pasti . Manusia hanya menemui sebahagian kecil ciptaan Tuhan. Oleh itu sewajarnya kita bersyukur akan setiap nikmat yang Tuhan bagi. Di malaysia sekarang kerajaan telah melancarkan kempen mencegah barah rahim dengan cara memberi suntikan percuma pada wanita yang berusia 13 tahun. Suntikan Human Papiloma Virus atau HPV boleh didapati secara percuma di klinik-klinik atau hospital milik kerajaan . Oleh itu gunakanlah kesempatan ini untuk mencegah barah pangkal rahimesungguhnya mencegah adalah lebih baik dari mengubati. menubati kanser bukan perkara mudah, ianya sangat rumit dan menyakitkan dan peluang untuk sembuhpun amat tipis. Jika digunakan ubat anti kanser maka kesan sampingannya amat menyakitkan. Muntah-muntah dan badan serba tak kena tu memang biasa. belum lagi rambut jadi botak macam kojak. Radiasi sinar X pun menyakitkan. Jadi bersegeralah untuk mencegah dan berbanyaklah berdoa agar kita dijauhkan dari penyakit ini. Bagi mereka yang berusia lebih dari 13 tahun boleh mendapatkan suntikan HPV dari hospital swasta. harganya cuma RM 250 sekali suntikan. Duit boleh cari tapi penyakit kalau dah datang susah.
Wassalam

No comments:

Post a Comment