Wednesday, December 1, 2010

Selesai makan tengahari kami langsung singgah di kebun strawberry. Pertama kali dalam hidup saya melihat pokok strawberry dan memetik sendiri buah strawberry. Kebun ini memang membenarkan pembeli memilih dan memetik sendiri buah strawberry. Selesai urusan ini kami langsung ke Bandung. Saya minta driver berkeliling di sekitar Unversiti tempat saya belajar dulu. memang dah banyak berubah tapi saya terkejut juga di sekeliling kampus di luar pagar penuh dengan warung. Keadaan ini mengganggu pandangan dan kenyamanan kita. Saya pun pelik juga bagaimana keadaan seperti ini dibiarkan.Dulu semuanya bersih dan tenang. Masjid Salman masih tersergam indah macam dulu. Begitu juga mesjid Istiqamah masih indah dan bersih. Saya mendapat maklumat bahawa Kiai haji Muttaqin pengasan mesjid ini sudah menindggal kira-kira sepuluh tahun lalu dalam kemalanagan jalanraya. Jalan sulanjana masih macam dulu dan tempat anak Malaysia sering berkumpul dah jadi kedai menjual barang. kebanyakan banglo di pinggir jalan Sulanjana, Jalan dah jai factory outlet. Tak pastilahj kemanan penghuni asalnya apakah dan menjual dan berpindah ketempat lain.

Selesai menjelajah kota Bandung kami pulang kembali ke rumah. Esoknya sambung shopping di Pasar baru untuk meneruskan urusan membeli belah. Maklumlah orang rumah kalau dah lihat kain tentung ada saja yang nak di beli. hari khamis kami menyewa lagi kereta untuk ke airport. Pemandu kereta ni lucu orangnya .Bila saya tanya nama jalan dia kata jalan ni adalah bumi yang paling subur di dunia. Saya tanya lagi namanya apa Pak, dia kata Buah batu. Kami pun ketawa berdekah kerana kelucuan sikap dia. kemudia jumpa lagi jalan lain dan saya tanya lagi nama jalan. Diapun kata jalan ni jalan yang paling panjang di dunia. Saya tanya namanya apa Pak.Dia kata jalan Asia Afrika. memang pemandu ni lucu orangnya. Di sepanjang jalan dia memainkan lagu Sunda, yang cukup enak didengar dengan bunyi suriling bambu. Dah lama lagu begini tak menjadi habuan telinga saya. Jam 3.30 petang kami terbang balik ke KLIA dengan pesawat MAS dan mendarat di KLIA jam 6.50 petang. perjalanan lancar dan kunjungan singkat ke Bandung mencuit kembali nostalgia saya sewaktu belajar di sana 28 tahun yang lalu.
Wassalam

No comments:

Post a Comment