Tuesday, December 21, 2010

Kalau dulu kita hanya tahu penyakit berjangkit sebagai penyakit yang perlu ditakuti. Puncanya kerana penyakit ini boleh tersebar dengan cepat.Penyakit yang sebegini masih ada seperti yang terbari H1N1. Cuma sekarang ini telah ditemukan strain jenis baru iaitu H1N5 yang telah meragut lebih dari 10 nyawa.
Penyakit berjangkit yang hampir kita lupa adalah dengue yang lebih berbahaya dari H1N1, cuma tak di war-warkan seperti H1N1. Setakat ini tidak ada petunjuk yang ianya akan menurun.
Satu lagi penyakit lama yang sudah dianggap antik iaitu penyakit Tuberculosis atau TB.Tak smena-mena ramai yang terkena jangkitannya termasuk staf yang bekerja di hospital.Biala disiasat tak diketemukan puncanya.Entah dari mana jangkitan tersebut terjadi dan bagaimana seseorang boleh dijangkiti penyakit ini.Saya mengandaikan merebaknya penyakit ini kerana terlalu ramai orang asing yang berada di negara ini.Mereka yang datang dari negara-negara yang susah memang tak pernah menjalani program vaksinasi.Akibatnya kita yang jadi mangsa terkena jangkitan.

Tapi yang kurang diketahui tapi cukup merbahaya ialah penyakit kronik tak berjangkit .Pembunuh nombor satu ialah penyakit jantung.Walaupun tak berjangkit tapi boleh menyebabkan berbagai kesusahan pada penderita kerana jika dah terkena penyakit ini maka ianya tak boleh diubati sepenuhnya. Pesakit akan menjadi handicap dimana mereka dah tak mampu lagi melakukan kerja-kerja yang memerlukan tuntutan fizikal. Hatta mereka juga tak mampu lagi menanggung stress berlebihan. Jika ketua keluarga yang meninggal akibat dari serangan jantung maka seluruh anggota keluarga yang bergantung pada mereka akan menjadi susah.
Nak mengubati dan mengawal penyakit ini bukan nya murah.Kosnya bisa mencapai puluhan ribu.Ubat pula perlu di makan selagi hayat masih ada dan bila-bila saja ajal akan memanggil entah bila hanya Tuhan yang tahu.Penyakit yang begini juga mempunyai kesan genetik kepada keluarga pesakit.Bila ayah atau ibu dah ada penyakit ini maka risiko pada anak-anak semakin besar.Walaupun penyakit ini tak berjangkit tapi dari segi genetik ianya turun temurun.Kenapa begitu tak ada siapa yang pasti.

Setakat ini penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu di negara ini .negara boleh terjejas produktiviti bila banyak rakyatnya yang terkena serangan jantung.Di hospital tempat saya bekerja umur pesakit yang terkena serangan jantung semakin muda.Kalau sebelum ini yang paling muda adalah 32 tahun tapi minggu lepas pesakit semuda 28 tahun dah kena serangan jantung.

Sumber pemakanan yang serba segera yang pada umumnya mengandungi kadar lemak yang tinggi diduga sebagai punca utama.Dan jangan kita lupa kadar stress di bandar juga cukup tinggi yang boleh meningkatkan risiko serangan jantung.Di jalanraya kita makin hari semakin tinggi kadar stress bila kita memandu kerana sikap pengguna jalanraya yang zsemakin bengis dan sentiasa siap untuk berkelahi.Juga sikap toleransi semakin menipis malah sikap individual yang semakin menebal.Jumlah kereta semakin banyak sedangkan jalan yang ada cuma segitu.Jadi tambahlah lagi stress yang sedia ada.Bila kita memandu belajar-belajarlah untuk banyak berzikir supaya kita lebih tenang dan pastikan baca doa sebaik saja kita memandu.Hanya ini yang kita ada untuk menjaga keselamatan diri dan mengurangkan stress.

Wassalam

No comments:

Post a Comment