Wednesday, January 26, 2011

Ada laporan yang menyebut Malaysia negara cantik tpai tandasnya kotor.Saya yakin ramai yang bersetuju dengan kenyataan ini.Yang bersih cuma di airport dan R&R sebab ada orang yang ditugaskan menjaga kebersihan tandas tersebut.Hospital tentunya bersih tapi entahlah betul ke.Kalau hospital tempat saya bekerja tentunya pasti bersih

Di kedai makan, di mesjid/surau apa lagi tandas awam cukup menjijikkan.Bukan semua begitu tapi rata-rata macam tulah. Kalau tidak bersetujupun terserahlah. Kadang bila nak masuk tandas awam boleh terbatal niat nak melepaskan hajat.

Tempat menjual makanan pun banyak yang kotor. Kalau nak tahu masuk tempat mereka memasak makanan dan lihat pula tempat pembuangan sampah mereka.Dah berapa banyak kes keracunan makanan yang dilaporkan. Tapi macam biasa gempar sekejap lepas tu senyaplah. Bila dah sejuk balaik perangai asal.Kotor-- kotor---kotor.

Ceret beret atau keracuanan makanan biasanya disebabkan oleh kuman E Coli. Kuman ini keluar melalui kotoran manusia dan bila tak dibersihkan secara sempurna maka ia akan masuk ke makanan melalui kontak dari tangan dan bila dah masuk ke mulut maka akan terjadilah keracunan makanan.

Penyakit lain yang paling ditakuti adalah penyakit Cholera atau taun yang merebak melalui makanan .Penyakit taunni kalau dah menjadi wabab makan kesannya kepada masyarakat kan sangat fatal kerana akan meragut banyak nyawa.Sebab itu Nabi mengajarkan kita doa untuk menjauhkan penyakit ini. Di zaman pemerintahan saidina Omar beliau mengeluarkan perintah supaya rakyat tidak masuk ke negeri yang sedang dilanda taun sebagai langkah mencegah merebaknya penyakit bahaya ini.Dalam kontek sekarang disebut karantina atau pengasingan penyakit.

Ada lagi satu jenis penyakit yang amat merbahaya akaibat dari makan minum yang kotor adalah penyakit typhoid atau demam kepiyalu.Penyakit ini disebabkan oleh kuman salmonela typhi. Penyakit ini di negara jiran disebut penyakit tipus.

Semua jangkitan yang terjadi di kalanagan masyarakat di sebut community acquired infection yang boleh menyebabkan kesan yang fatal jika menjadi wabab.
Pihak berkuasa telah mewajibkan suntikan cholera kepada semua penjual dan penyedia makanan.Cuma masalahnya berapa ramai yang patuh. Masyarakat kita kalau tak dipaksa biasanya buat-buat tak tahu saja.

Wassalam

No comments:

Post a Comment