Friday, January 14, 2011

Hari ini heboh diperkatakan tentang lebih dari 30,000 pengawal asing yang tak ada permit.Wow.banyak tu
Banyak luang pekerjaan sekarang ini yang diisi oleh pekerja asing terutama yang bergaji rendah.Mungkin rakyat kita dah tak mahu bekerja kerana emak ayah mereka masih mampu nak tanggung penganggur.Sungguh membimbangkan. Makan ramai orang asing makin terdedah kita pada risiko yang berbagai.
Sekarang nak cari Pharmacistpu sangat sulit.Kebanyakan hospital swasta cuma punya seorang saja Pharmacist malah ada yang tak punya langsung.Jadi macam mana nak tingkatkan pemberian maklumat pada pesakit.Ada hospital swasta yang terpaksa menggaji Pharmacist yang berasal dari Pakistan. Habis nak buat macam mana.Kalau tak ada Pharmaist sebagai pemegang lesen nanti hospital akan diperintahkan untuk tutup.Nak tak nak terpaksalah, asalkan ada sudahlah.

Pesakit semakin ramai dan jenis ubat juga semakin berlambak.Hampir setiap hari ada saja ubat baru yang dikeluarkan.Semua ubat ini perlu diterangkan secara lengkap kepada pesakit supaya mereka boleh menggunakannya secara betul, kalau tidak macam-macam hal boleh jadi. Tujuan makan ubat supaya penyakit sembuh .Tapi jika tak dimakan secara betul boleh mengakibatkan kesan yang lain pula.Penyakit yang ada tak hilang malah penyakit baru pula yang dapat.Di Amarika saja lebih 70 juta pesakit menggunakan ubat untuk mengawal darah tinggi. Di negara kita tak ada data yang pasti.Tapi yang pasti jumlahnyapun pasti ramai. Sekarang ramai orang yang makan lebih dari tiga jenis ubat. Apakah mereka semua faham tentang ubat -ubat tersebut hanya Tuhan yang tahu.Doktor suruh makan maka diapun makan.kemudian ada pula pengaruh lain seperti ubat alternatif sehingga mereka semuapun jadi keliru.Nak makan yang mana satu.Lama-lama tak amakan ubat dan akibatnya jantung menjadi lemah kerana tekanan tak terkawal.Yang malang bila terkena serangan jantung secara mendadak atau AMI.Paling menakutkan serangan stroke.
Pagi tadi lepas jogging saya beli nasi lemak kat pasar.Ada pak haji tu cerita semalam ada orang yang meninggal , masih muda baru selesai kahwin bulan lepas.Katanya mati kerana serangan jantung. Pak haji ni tahu juga yang kena serangan jantung biasanya orang laki-laki,perempuan jarang katanya. Saya cuma diam saja tak bagi apa-apa komen.memang wanita yang masih belum putus haid terlindung dari serangan jantung kerana adanya hormon estrogen.Tapi bila dah menopause risiko sama dengan laki-laki kerana estrogen dah kurang sangat.Tapi berapa ramai masyarakat kita yang tahu tentang perkara ini.

Semalam saya sempat ke JB kerana membayar cukai tanah. Sewaktu menunggu ada orang yang duduk sebelah saya. Dia tanya nombor giliran berapa . Saya jawab 1049. Dia langsung tunjuk nombor dia 5014. Saya tanya apa bezanya nombor ni dengan nombor saya. Dia kata nombor yang bermula dari angka 5 adalah untuk warga emas.Diapun suruh saya ambil nombor warga emas sebab sayapun dah dianggap masuk warga emas. Saya tersengeh saja. Dalam hati aku ni masih belum bersedia dipanggil warga emas walaupun dah tua dah.Saya sendiripun tak pasti definasi warga emas tu berapa.Lima puluh ke, lima puluh lima ke atau atas enam puluh ke.

Umur boleh saja banyak tapi semangat perlu muda.Lima Rasul kita, umur 53 baru angkat pedang pergi perang.Umur itu jugalah dia mula memerintah Madinah.Nah jangan lah kita suka-suka sangat menganggap diri kita dah tua kerana Rasulullah tak pernah anggap dirinya tua.
Wassalam

No comments:

Post a Comment