Saturday, January 29, 2011

Dah tiga hari saya berulang alik ke Port Dickson kerana menghadiri kursus anjuran Henle Business Scholl dari UK. Kursus ini sangat baik sebagi refleksi diri.Memang bukan semua yang diajar tu benda baru tapi bagus untuk dijadikan sebagai bahan muhasabah diri. Yang amat menarik bagi saya adalah tentang sikap kita terhadap kerja. Kita kadangkala terlampau terbawa-bawa dengan jenis pekerjaan kita sehingga kita kadang lupa yang kita ni adalah kita bukannya dihubungkaitkan dengan jawatan.Kalau kita tak pandai menyesuaikan diri apa akan jadi bila kita kehilangan kerja tersebut. Bagi saya perkara ini sangat memberi kesan yang mendalam kerana kerja yang kita cintai bukan perkara yang kekal.Kadangkala orang akan menjadi bingung bila kehilangan kerja atau bila sudah bersara.Tiba-tiba dia merasa dia hilang arah.Kalau dia selama ini seorang CEO tapi bila diberhentikan kerja atau bersara tiba-tiba dia hilang segala-galanya. Penghormati yang selama ini dia dapat rupa-rupanya kerana jawatan CEO yang dia sandang.Orang hormat pun kerana benda ni.Bila dah lepas jawatan tersebut tiba-tiba dia hilang segala penghormatan yang selama ini dia dapat.Wah amat membingungkan. Bagi saya , kita adalah kita.Jawatan hanyalah pinjaman kecualai syarikat tersebut milik kita.Itupun tak ada jaminan.Syarikat besarpun adakalanya menjadi muflis atau terpaksa dijual.Jadi ingat-ingatlah.

Pagi tadi saya sampai awal dan langsung menuju ke tepi pantai untuk jalan pagi.Kaget dan terkejut saya kerana pasangan muda-muda tanpa segan silu duduh berdua-dua di atas pasir laut menghadap pantai.Yang jantan duduk dibelakang sambil memeluk sang perempuan.Wah siang bolong berani mereka buat begini.Entahlah kalau suami isteri .Saya sangka mereka adalah pasangan yang sedang dimabuk asmara.Kalau ada pencegah maksiat tentu mereka akan dicekup dan diminta untuk membuktikan yang mereka adalah pasangan suami isteri.Kalau iapun suami isteri rasanya agak janggal berbuat demikian dihalayak ramai kerana buka budaya kita. Kalau mat saleh tu memang dah biasa, beromen depan umumpun selamba aja.

Pagi sabtu rupanya ramai pasangan muda mudi yang melepak di tepi pantai.Ada juga yang berkhemah di tepi laut.Mungkin gitulah resminya kalau hari cuti dihujung minggu.Nilai dan norma masyarakat kita dah berubah.Sifat segan silu dah semakin kurang.Lepas puas berpeluk-pelukan di atas pasir sang jejaka mendukung pula si perempuan menuju ke tepi laut untuk mandi manda.Wow memang sungguh dimabuk asmara.Bagi mereka yang begini dunia ana yang punya.Masa bodoh dengan orang lain.

Wassalam

No comments:

Post a Comment