Saturday, January 8, 2011

Dah seminggu kita memasuki tahun baru.Kadangkala masih tersasul menulis tahun 2010. Hari minggu lepas saya berangkat ke Jakarta kerana ada kerja sikit dan berada di sana selama dua hari.Saya menginap di hotel Santika dan disebelah hotel ni ada pusat membeli belah.Waktu Jakarta satu jam kebelakang dibandingkan waktu kita .Jadi malam tu terasa lambat. Lepas solat saya biasa merayap di sekitar shopping komplek yang bersebelahan hotel.Malam isnin tu sewaktu saya check in saya terkejut kerana bunyi musik yang tersangat kuat .Dalam hati kalau macam ni tak mungkin saya boleh tidur. Saya punturun bertemu petugas dikaunteruntuk komplain dan bercadang nak tukar bilik.Saya tanya kenapa ribut sangat dengan muzik tu.Dia kata kalau nak tukar bilik besok pagi baru boleh kerana tak ada yang kosong.Saya tanya lagi sampai jam berapa nak hiruk pikuk macam ni.Dia kata cuma sampai jam 10 malam.Saya kata kalau gitu OK lah.Sayapun keluar dan merayau di shopping kompleh.Rupa nya dalam shopping komplek juga da persembahan band.Semua lagu yang dinyanyikan lagu inggeris belaka.Lihat penyanyi laki-laki , nak katakan orang putih entahlah tapi gaya macam orang puteh.Malam besoknya ada band lain pula dan semua menyanyi lagu inggeris.Malam kedua juga gitu band lain semuanya lagu inggeris. Saya mula terfikir mungkin syarat kalau nak menyanyi di situ mesti menyanyikan lagu-lagu inggeris. Entahlah, sayapu tak pasti.Masyarakat kita memang selalu berbangga kalau menyanyikan lagu-lagu inggeris dan mungkin meraya rendah diri kalau nyanyi lagu sendir. Ini hanya spekulasi saya saja, entah betul entah tidak.
Dalam penerbangan yang memakan masa dua jam saya sempat membaca buku, Death by prescription.Buku ni agak tebal sebab tu sulit nak dihabiskan. Sampai sekarang saya masih membaca sedikit demi sedikit kerana buku ilmiah ni sulit untuk dihadam, tak sama dengan novel yang mengasyikkan.Dalam buku tersebut ada dicatitkan tentang kisah sedih sepasang suami isteri di mana isteri akhirnya mati kerana mengalami kerosakan jantung akibat mengambil ubat untuk menguruskan badan.Sebelum kahwin si isteri ingin kelihatan langsing untuk membahagiakan pasangannnya.Dia sangka bila dia kurus dia kan sentiasa memikat mata suaminya.Dia menggunakan ubat yang disebutFen-Pen yaitu gabungan ubat fenfluramine dengan penthermine.Ubat ini pada mulanya memberikan kesan yang dia harapkan dengan mendapatkan ukuran berat badan idaman.Tapi bila ubat yang ditulis selama dua bulan dah habis dia mendapatkan kembali dari doktor peribadi beliau untuk mengekalkan berat badan. Lepas kahwin dia mula mengalamai masalalh berat badan yang semakin naik.Biasalah gitu bila dah kahwin berat badan akan mula naik baik bagi laki-laki atau perempuan .jadi dia terus tergantung dengan ubat tersebut. Satu hari dia jatuh pengsan dan berjumpa dengan doktor. Doktor merujuk beliau ke pakar jantung dan bila di buat scan didapati jantungnya memang ada masalah.Injap jantung ada yang dah rosak. Tak lama kemudian wanita ini meninggal dunia akibat kegagalan jantung. Kes ini sungguh tragis. memang banyak lagi kes yang dilaporkan dalam buku ni. InsyaAlah akan saya kongsi nanti secra bertahap
Wassalam

No comments:

Post a Comment