Monday, January 17, 2011

Kalau kita nak beli roti canai pada hari minggu memang azab,kenalah beratur panjang sampai berjam.hai macam tulah di mana-mana.Fenomina itu dah saya lihat sejak zaman remaja saya sampailah hari ini.Macam tu jugalah. Macam-macam kerenah orang yang menunggu giliran.Yang paling menjengkelkan adalah tukang buat roti canai akan mengutamakan pelanggan yang makan di kedai mereka.Yang nak tapau ni kenlah tunggu berjam.Kadangkala ada juga pelanggan yang tak sabar dan mengeluarkan kata-kata kesat pada pembuat roti canai.

Zaman yang serba canggih tak mengubah tingkah laku pembuat roti canai.Teknologi langsung tak ada.Jam tu orang beratur panjang jam tu jugalah dia baru nak tebar roti.Jadi masalah menunggu panjang tak akan selesai sampai bila-bila.Kadang terfikir juga sekarang dah ada teknologi sejuk beku.Kenapa mereka tak menggunakan teknologi ini.Kalau guna yang sejuk beku cuma tinggal goreng aja.jadi cepatlah sikit.Lepas tu kalau hari minggu gunakanlah bererapa orang penggoreng roti ni. Ini andaian kita saja.Nyata masalah ni tak akan selesai. Saya kalau disuruh beratur panjang minta maaflah, lebih baik saya makan benda lain.Tak kuasa yang membazir waktu dengan stress yang luar biasa. Yang pasti adrenalin akan meningkat naik dan denyut jantungpun akan bertambah cepat tanpa disedari. Yang saya salut pembuat roti canai memang macam tu aja dengan muka selamba mereka.Kalau hang nak tunggu, tunggulah kalau dak boleh blah.Mungkin itu yang ada dalam fikiran mereka. memang mereka tak ada perasaan, relax semacam.

Semalam saya da terima emal dari teman.Dilampitkan ucapan dari menteri kesihatan UAE tentang bahaya menggunakan rawatan kaki dengan ikan.Sekarang rawatan ssebegini sangat popular.Menteri ini memberi peringatan tentang bahaya mendapat penyakit berbahaya seperti HIV atau hepatitis B melalui rawatan yang sebegini.Logiknya memang ada.Katakanlah pelanggan mengidapi penyakit tersebut dan ada pula bahagian tubuh yang terluka.Jadi darah akan keluar dan masuk kemulut ikan berkenaan.Jadi bila ada pelnaggan lain selepas itu yang dirawat menggunakan ikan yang sama dan si pelanggan juka ada luka yang terbuka maka darah mungkin boleh berpindah kepada pelanggan ini dan kuman virus boleh juga berpindah. Katanya sudah ada 14 negara yang mengharamkan rawatan yang sebegini.

Satu lagi berita menarik semalam adalah tentang peras ugut melalui facebook.Jadi mereka yang mahir dengan teknologi komputer akan menggunakan makluman dan gambar dari facebook individu untuk memeras ugut dan menipu bank .Jadi hati-hatilah kalau nak bermain facebook ni.Saya memang tak minat langsung kerana dah lama dah terfikir tentang bahayanya facebook ni. Kalau kita mahir tak apa tapi kalau sekedar nak ikut-ikutan hati-hatilah.
Wassalam

No comments:

Post a Comment