Tuesday, August 3, 2010

Dalam hidup tak ada yang mustahil.Malam tadi diumumkan pemenang musabaqah bahagian wanita adalah peserta dari Pakistan .Tak pernah dalam sejarah penganjuran muabaqah ada pemenang selain dari negara Asia tenggara.Ini amat mengejutkan dan memberi impak yang besar pada program ini. Dua hari yang lepas team takraw Malaysia di kejutkan oleh Korea Selatan yang menewaskan kita dengan 2-1. Satu lagi kejutan yang terjadi.Tak pernah Korea Selatan mampu mengalahkan team sehebat team Malaysia. Inilah pengajaran yang perlu dijadikan iktibar bagi kita. Saya melihat dua kes ini sebagai satu motivasi diri bahawa dalam hidup ini tak ada yang mustahil asalkan kita berusaha bersungguh menurut kaedah yang sepatutnya.Kita juga melihat bahawa team yang biasa nya hebat mampu dikalahkan bila-bila masa kerana mereka sudah terlalu yakin yang mereka sudah cukup hebat.Ini namanya kejutan.Semalam salah seorang bekas jurulatih kebangsaan mengeluarkan kritikan bahawa kaedah permainan sepak takraw pasukan Malaysia sudah ketinggalkan zaman kerana masih lagi menggunakan satu killer sedangkan pasukan Thailand dan Korea Selatan sudah menggunakan double killer. Maknanya kita tidak mengemaskinikan teknik dan strategi.
Kejayaan seseorang individu atau organisasai amat tergantung kepada beberapa faktor utama:
-ilmu
-kesungguhan
-istiqamah
-sentiasa memperbaharui strategi
-sentiasa ingin belajar dan memperbaiki diri
-yakin bahawa tak ada yang mustahil dalam hidup
Syarikay gergasi seperti Enronpun boleh gulung tikar kerana sikap gelojoh dan tamak.Oleh itu kejayaan yang sedang kita kecapi tak ada jaminan akan berkekakalan jika kita tidak istiqamah dan menjaga disiplin.
Menurut Aristotle, manusia yang berjaya adaalah manusia yang mengeluarkan isea baru yang tak pernah terfikirkan oleh orang lain.Saya rasa banyak penemuan hari ini yang mengikut prinsip ini. Lihat saja kejayaan beberapa syarikat besar yang berjaya.Bulan lepas saya ada membaca kisah kejayaan Lim Goh tong, tokoh terkaya di Malaysia. Beliau memulakan projek kasino di Genting yang dianggap gila oleh kebanyakan orang.Malah untuk menjimatkan belanja beliau dan pekerja-pekerjanya sanggup tinggal dipondok yang dibuat di dalam hutan.Akibat dari keyakinan dir yang tinggi dan fokus dalam kerja beliau menjadi manusia terkaya di negara ini.Walaupun business juta hukumnya haram dalam agama kita tapi yang ingin kita ambil pengajaran adalah sikap yakin, bersungguh-sungguh dan fokus beliau yang perlu kita contohi.
Nabi kata lakukanlah kerja dengan istiqamah walaupun berdikit-dikit.Inilah sebenarnya kunci kejayaan manusia.Wassalam

No comments:

Post a Comment