Friday, February 5, 2010

Banyak yang pernah dengar tentang BMI tapi tak pasti berapa ramai yang faham apa itu BMI. Kalau BMW pasti ramai yang tahu kerana jenama itu terkenal di seluruh dunia dan melambangkan kemewahan. Siapa yang dapat memandu kereta jenama itu tentu perasaan akan lain apa lagi jika yang memandunya orang muda. Sekilas pasti orang akan menyangka dia pasti orang kaya. Tapi BMI berapa ramai yang ambil peduli. BMI adalah body mass index iaitu sukatan untuk mengukur berat badan sama ada berat ideal atau obese atau gemuk. BMI ni lebih penting dari BMW kereta BMI menentukan tahap kesihatan seseorang dan risiko menghadapi penyakit kronik di masa hadapan ,malah risiko menghadapi sakit jantung. Jika BMI tak diambil peduli maka masa depan tidak akan cerah.
BMI diperkenalkan oleh ahli statistik dari Belgium bernama Adolphe Quelet yang hidup antara tahun 1796 hingga 1874. Angka ini juga dikenal sebagai Quetelet Index. BMI juga disebut body mass indicator. Ianya adalah indikator yang dipergunakan di peringkat dunia untuk mengukur tahap kegemukan seseorang.
Bagaimana untuk mengukur BMI. Cara yang lama menggunakan inci untuk ukuran tinggi badan dan pound untuk mengukur berat badan. Sekarang ini di negara kita sudah jarang menggunakan pound untuk mengukur berat badan walaupun inci masih digunakan secara meluas untuk mengukur tinggi seseorang. Tapi untuk berat badan pada umumnya digunakan kilogram.Tapi inci hanya boleh dipadankan dengan pound dan bukannya kilogram
Jadi untuk memudahkan mengukur BMI kita gunakan sukatan secara metrik iaitu kilogram bagi berat badan dan meter bagi tinggi badan.
BMI secara metrik = weight in kg/height in meters

Contoh jika tinggi 1.70meter dan berat 70 kg maka BMI = 70kg/1.7m x1.7m =24.2 yang dianggap normal

Sukatan BMI

BMI status
<18.5 underweight
18.5-24.9 normal
25-29.9 overweight
30&above obese

Jika dah obese apa perlu kita buat. Wajib bagi seseorang untuk mendapatkan BMI pada tahap normal supaya organ-organ kita tidak dibebankan dengan kerja berlebihan untuk memenuhi keperluan badan. Bila badan gemuk jantung terpaksa bekerja lebih keras untuk mengepam darah keseluruhan badan. Ini akan menyebabkan jantung akan menghadapi masalah pada masa hadapan. Hormon juga akan berkurangan kerana kegemukan badan. Hati dan ginjal juga akan terpaksa bekerja lebih. Akibatnya mudah menghidapi penyakit darah tinggi dan kencing manis. Kajian yang dibuat oleh saintis barat menunjukkan salah satu cara untuk meningkatkan kadar testosteron bagi mereka yang sudah berusia adalah menurunkan berat badan dan banyak melakukan exercise.
Kalau dah disahkan obese maka perlu dilakukan beberapa tindakan berikut:
-melakukan senaman/exercise secara tetap tiap hari
-mengawal makanan-jika perlu dapatkan khidmat pakar pemakanan
-gunakan tangga sebagai ganti lift
-parking kereta jauh dari tempat kerja supaya boleh jalan kaki
-kalau pergi berbelanja jauhkan tempat parking dan berjalan kaki
-jangan makan junk food
-kurangkan pengambilan gula kerana gula akan menambah berat badan
Sayangkan diri anda kerana kalau sakit anda yang tanggung. Orang lain hanya boleh tunjukkan simpati tapi anda yang tanggung akibatnya.
Ada seorang kawan yang pernah mengajarkan cara mudah mengukur berat badan ideal. Kawan saya ini seorang pakar perubatan. Dia kata apa susah payah pakai BMI, cukup gunakan formula mudah seperti berikut:
Berat Badan =tinggi dalam cm - 100
Contoh jika tinggi 170 cm maka berat badan = 170 -100 = 70 kg
Ini berat badan yang normal. Jika nak ideal kurangkan 10%. Contoh 70 kg -7kg = 63 kg
Itu formula dia dan bila dihitung menggunakan BMI maka jawapannya adalah sama. Jadi gunakanlah formula ini. Tak ramai yang tahu tapi saya paparkan disini supaya kita boleh berkongsi ilmu.
Wassalam

No comments:

Post a Comment