Friday, February 12, 2010

Besok kaum tionghua akan menyambut tahun baru cina.Petang ni meraka akan melakukan acara kemuncak iaitu makan bersama keluarga. Ini tradisi yang perlu mereka patuhi. Dalam keadaan sekarang ini mungkin kitapun dah jarang makan bersama keluarga.Malah suami isteripun dah jarang makan semeja. Maklum masing-masing ada kerjaya yang perlu dikejar.Akibatnya nak jumpa pun jarang apa lagi nak makan semeja. Anak-anakpun begitu tak pernah merasa makan semeja dengan emak ayah.Paling tidak bagi kaum tionghua setahun sekali mereka wajib melaksanakannya.Bagi kita orang Islam ini adalah ajaran agama kita .Makan berjamaah tu mendapat berkah Ilahi.Mari mulai hari ini kita mula memikirkannya dan mula melaksanakannya.Kalau tak dapat hari-haripun sekurang-kurangnya seminggu sekali.Kalau tak dapat seminggu sekalai sekurang-kurangnya sebulan sekali.Kalau tak dapat juga yalah setahun sekali.Mungkin anak-anak kita bekerja jauh atau sedang belajar jauh dari kita.Tapi suami isteri yang tinggal sebumbung sepatutnya makan malam tu haruslah bersama.Kena usahakan jika kenikmatan berumahtangga ingin dikecapi.
Sekarang buah limau mandarin tak banyak macam tahun-tahun sebelumnya.Saya pernah tanya kepada penjual buah ni.Katanya di negeri cina sekarang sedang musim salji.Sebab itu bekalan buah ini amat berkurangan.Bila buah banyak semua kaum akan dapat kemudahan untuk menikmati buah ini.Waktu saya ke Dublin dulu cuma ada buah orange, apel hijau dan buah pisang.Lain-lain buah tak nampak.Dua minggu lepas sewaktu saya di Dubai pun begitu tak banyak buah-buahan.Kita di Malaysia mewah dengan berbagai nikmat Tuhan ni.Macam-macam ada.Cuma hendak atau tak hendak saja. Buah-buahan amat penting sebagai bekalan vitamin dan Potasium pada tubuh badan kita.Buah limau mengandungi vitamin C dan Potassium.Vitamin C baik untuk kulit dan meningkatkan sistem ketahanan tubuh sedangkan Potasium penting untuk mengatur pergerakan jantung kita. Kalau boleh usahakan makan buah yang masih segar kerana tak ada tambahan gula dan pengawet atau bahan-bahan lain yang boleh membahayakan kesihatan.Dengan adanya perkembangan teknologi bermacam cara yang boleh dilakukan untuk memproses buah untuk dijadikan kordeal, jus atau dijual sebagai makanan dalam tin.Yang pasti buah-buah yang sudah diproses ni akan ditambah gula untuk menyedapkan rasanya.Kalau yang telah di tin tentu ditambah pewarna dan pengawet .Walaupun bahan tersebut diluluskan oleh pihak berkuasa tapi jika kita ada pilihan eloklah memakan buah yang segar kerana terjamin kesihatan kita.
Negara yang maju dalam bidang pertanian ni adalah Thailand, Belanda dan Taiwan. Dua bulan yang lepas saya menonton satu rancangan TV yang meninjukkan aktiviti sebuah syarikat di Taiwan yang mengeluarkan biji benih untuk berbagai jenis tanaman.Kilang ini khusus menghasilkan biji benih bermutu tinggi untuk diekspot ke seluruh dunia.Nilai ekspot setahun adalah ratusan juta dollar. Bayangkan sebuah negara kecil seperti taiwan boleh mengeluarkan biji benih yang begitu banyak dan kilang ini adalah pengekspot terbesar di dunia. Belanda terkenal sebagai penghasil pertanian yang membekalkan bekalan keseluruh negara Eropah.Teknologi pertanian mereka amat maju dan boleh mendatangkan divisa utama kepada negara tersebut.Ukuran negara Belanda hanya sebesar negeri Pahang. Thailand juga handal dalam bidang ini. Lihat sahaja buah-buahan yang berada dipasaran negara kita , kebanyakan diimpot dari sana.Tahun lepas saya ada membaca satu rencana tentang satu syarikat yang menghasilkan longan dalam jumlah yang besar untuk diekspot.Syarikat ini mempunyai teknologi untuk mengeluarkan buah longan diluar musim.Artinya bila pokok longan lain tidak berbuah maka pokok diladang syarikat berkenaan akan berbuah.Artinya buah yang mereka hasilkan tidak mengikut musim.Dengan cara demikian bila bekalan terbatas maka mereka boleh mendapatkan harga jualan yang tinggi.Ini yang disebut teknologi pertanian.
Wassalam

No comments:

Post a Comment