Wednesday, February 10, 2010

Saya sekarang sedang membaca buku"Rahsia bisnis Mamak". Buku ini saya beli di kedai buku KLIA. Saya biasanya membeli buku di sana kerana waktu luang yang panjang.Bayangkan jika mengambil penerbangan antarabangsa kita perlu ckeck in 3 jam sebelum penerbangan.Belum lagi cerita dalam penerbangan.Contohnya penerbangan dari Kl ke Dubai mengambil masa hampir 8 jam. KL ke London lebih dari 13 jam.Itulah waktu yang perlu dimanfaatkan untuk membaca buku.Sekarang ini persaingan utama buku adalah internet.Malah ada kajian yang dibuat menunjukkan jumlah pembaca sudah menurun sebanyak 40%. Akhbar harian turut bimbang kerana jumlah pengedaran akhbar juga semakin menurun.
Baru-baru ini saya sempat mengikuti conference di Dubai.Salah seorang pembentang kertas kerja mengatakan dia sekarang tak perlu lagi membaca buku tek kerana semua bahan yang dia perlukan ada dalam internet.Wah ini cabaran besar kepada penulis dan penerbit buku. Namun demikian saya rasa buku ada peranannya yang tersendiri kerana buku boleh dibawa kemana-mana dan boleh dibaca dimana-mana termasuk ketika sedang makan, malah ketika membuang hajat dalam tandas.Ada yang sebut tandas ni bilik termenung dan banyak juga yang membaca akhbar atau buku sambil bermenung melepaskan hajat.
Buku ni menceritakan strategi bisnis mamak. Kalau nak tahu lebih lanjut kenalah beli sendiri. harganya pun tak mahal cuma RM 23 . Wang yang sebegini tak banyak mana dan jika dibelikan buku boleh dijadikan harta turun temurun malah boleh diwaqafkan. Ilmunya pula boleh diamalkan dan diinfakkan pada orang lain.
Perkataan mamaa berarti bapa saudara .Tapi bila di Melayukan ia menjadi mamak. Dalam bahasa minang pun ada perkataan nenek mamak untuk melambangkan penghormatan pada orang yang lebih tua dan mempunyai kedudukan dalam masyarakat. Apa kaitannya antara mamak dengan nenek mamak sayapun tak pasti. Mungkin lepas ni akan ada orang yang mengkaji tentang perkara ini.
Menurut pengarang buku ni dua kumpulan utama etnik tamil beragama islam yang ada di negara ini dipecahkan kepada dua kumpulan utama iaitu: Marikar dan Rawther
Marikar adalah perkataan tamil yang bermaksud penduduk dengan perahu kayu. jadi masyarakat ini ujud di Tamilnadu, nagore, Pondicherry dan Kalreikal. Mereka hidup sebagai pelaut dan aktiviti merekapun berhubungkait dengan kelautan sperti perniagaan impot dan expot. Di malaysia mereka banyak menetap di Pulau Pinang, Klang, melaka dan Singapura.
Rawther bermaksud penduduk yang menguruskan gajah dan kuda tentera di raja. Mereka banyak tinggal di kawasan luar bandar termasuk di kawasan kampung.Aktiviti mereka lebih kepada membuka kedai runcit, kedai makan , menjual barang kemas dan tekstil secara kecil-kecilan.Keturunan Marikar bermazhab Syafei sedangkan Rawther bermazhab Hanafi.
Di negara kita ni selain mamak keturunan arab juga mempunyai ciri khas dihujung nama mereka seperti As sagaf,al atas dan sebagainya. Kaum batak juga menggunakan nama marga dihujung nama mereka seperti nasution, harahap dan sebagainya. Orang melayu pada umumnya tak mengamalkan cara demikian. Cuma akhir-akhir ini mereka yang mendapat pendidikan dari timur tengah gemar pula menggunakan nama seperti albagdadi , al yemeni dan sebagainya kerana mendapat pendidikan dari sana.Apakah ianya akan menjadi tren untuk masa yang akan datang sama-sama kita lihat.

Besok kita sambung.Wassalam

No comments:

Post a Comment