Monday, February 1, 2010

Sekarang ini terlalu banyak rawatan alternatif. rawatan sebegini datang dalam berbagai bentuk. Ada yang dalam bentuk ubat-ubatan berupa tablet, kapsul, tonik, serbuk, sirap ,krim dan sebagainya. Ada juga dalam bentuk mesin terapi yang katanya menggunakan arus elektromagnetik, ultrasound , gelombang dan berbagai lagi. Ada juga yang menbuka kedai yang menawarkan terapi percuma menggunakan mesin yang disediakan.Saya pun tak pasti model busines yang mereka gunakan kerana tidak ada caj yang dikenakan pada pesakit. Pesakit dibenarkan menggunakan mesin tersebut untuk tempoh waktu tertentu tanpa sebarang bayaran. Bagaimana mereka mendapatkan wang untuk membayar sewa kedai dan membayar kos mesin yang digunakan. Tentunya setiap mesin perlu dibeli atau disewa dan caj elektrik perlu dibayar. Mungkin mereka mengharapkan pesakit akhirnya membeli mesin tersebut dan dari situlah mereka akan mendapat keuntungan. Entahlah saya tak pasti dalam perkara ini tapi di sekitar tempat sayapun ada yang menawarkan perkhidmatan yang sebegini.Ada juga yang menjual mesin urut kaki dan urut tulang belakang. harga mesin bukannya murah tapi nampaknya ad juga peminat yang membeli mesin tersebut. Belum lagi cerita tentang pengubatan yang menggunakan kaedah ozon, akupungtur dan homeopati. satu lagi kaedah adalah penguatan cara islam dengan menggunakan ayat-ayat al Quran. Ada pula satu tempat yang menawarkan cara pengubatan ghaib di mana pembedahan dilakukan tanpa menggunakan sebarang alat pembedahan seperti yang lazim digunakan di hospital.
Kaedah yang turut popular adalah menggunakan air yang telagh dibacakan ayat-ayat suci alQuran atau tulisan al Quran pada pinggan dan menggunakan dakwat zakfaran.Pasaran uabat yang sebegini juga amat meluas. Kalau kita perhatikan di kedai-kedai juga banyak dijual kismis yang telah dibacakan doa-doa tertentu untuk penerang hati dan mencerdaskan minda. belum lagi cerita brain tonic yang mempunyai cara pemasaran dan pelanggan yang tersendiri.
Cara penguatan yang lebih lama bertapak adalah sinse dan ubat-ubatan tradisional seperti jamu, tonik, jadam, jamu dan makjun.
Menurut definisi ubat-ubatan tradisional adalah pengubatan turun temurun yang telah diamalkan dari dahulu hingga sekarang dan diyakinai boleh mendatangkan kesan seperti yang diharapkan. Cuma bezanya dengan pengubatan moden adalah ubat tradisional belum mempunyai kajian secara saintifik untuk menguji kesan ubat yang digunakan serta kesan sampingan yang mungkin timbul. Jadi kebaikan ubat adalah berdasarkan pengamatan oleh pengguna secara turun temurun.Setakat ini kementerian kesihatan sudah mula mendaftarkan ubat-ubatan tradisional tetapi pengubatan alternatif yang lain masih belum ada penngawalan secara khusus.
Jika pengubatan akupungtur dan homeopati ada pengamal tetap yang mempunyai kelulusan sekurang-kurangnya diploma tetapi kaedah pengubatan alternatif lain tidak ada kelayakan khusus. Jadi kita sebagai pengguna bebas membuat pilihan mesin dan ubat yang akan digunakan kerana tidak ada pengamal yang memeriksa dan memberikan nasihat kepada pengguna.
Sebagai manusia kita perlu mempunyai kefahan yang jelas tentang keperluan mengambil ubat atau menjalanai rawatan. Apakah kita sakit sehingga memerlukan rawatan tersebut ataupun kita perlu mengambil atau menggunakannya kerana kita perlu mencegah sesuatu penyakit dari menjangkiti kita. Ini pertanyaan asas yang perlu kita fikirkan secara mendalam sebelum memulai atau menggunakan sesuatu rawatan. Jika kita sakit kenapa tidak memdapatkan rawatan dari doktor yang bertauliah.Jika kita perlu mencegah sesuatu penyakit kita perlu faham penyakit apa yang perlu dicegah dan cara yang bagainana yang perlu kita ambil. Siapa yang akan memberi kita nasihat. Secara prinsip badan kita sudah mempunyai sistem pertahan secara semula jadi yang disebut antibodi. Bila ada benda asing yang boleh membahayakan tubuh kita maka badan akan secara otomatik bertindak balas dengan mengeluarkan antibodi. Benda asing yang masuk disebut antigen.Jika antigen kuat sedangkan antibodi lemah maka badan kita akan sakit.Ini respon secara semula jadi. Jika proses ini tak terjadi apakah kita secara suka-suka ingin mengambil bahan-bahan alternatif untuk dimakan atau menggunakan mesin rawatan yang katanya boleh mengubati penyakit sedangkan kita sebenarnya tidak sakit.
Besok kita sambung.Wassalam

No comments:

Post a Comment