Wednesday, February 24, 2010

Dah dua hari tak sempat nak menulis blog kerana ada urusan resmi di Kota bahru.Saya flight balik ke KL petang semalam jam 6 petang.pesawat delay setengah jam.Penerbangan cuma mengambil waktu 55 menit dan menunggu beg tiba selama setengah jam.Sempat juga solat magrib di LCCT dan sampai di seremban jam lapan malam.perjalanan dari KB ke KL cukup lancar.Sekarang memang mudah untuk ke mana-mana kerana dah banyak penerbangan.Dulu sewaktu saya menetap di KB saya perlu menaiki kereta selama lapan jam dari Seeremban ke KB tapi dengan pesawat tak sampai satu jam pun.Nampaknya penerbangan hampir penuh.Ini menunjukkan banyak orang yang berulang alaik dari KB ke KL.Di samping Air Asia , ada MAS dan firefly.Wah mudah sekali untuk berpergian.Sewaktu menunggu di airport sempat juga berbual sengan seorang anak muda asal KB .Katanya dia akan terus terbang ke medan Indonesia kerana ada urusan business.Bila saya tanya dia kata dah tiga tahun berulang alik dua bulan sekalai.Dia mendapatkan bekalan kain asas untuk balik dari Medan.baguslah orang muda minat berniaga.Saya tanya juga ada masalah ke dengan imigresen.Dia kata setakat ni tak ada problem.Semua berjalan lancar.
Kota Bahru dah banyak berubah.Memang ketara perkembangan yang pesan.Sekarang dah banyak hotel, shopping complex dan apartment.KB setanding dengan bandar-bandar lain di negara kita malah lebih baik dari sesetengah bandar yang ada.Selepas makan tengah hari saya sempat berkeliling bandar.Saya lihat mesjid muhammadi masih terjaga dengan baik.Pintu gerbang yang unik dengan rehal di atasnya masih terjaga baik.Dulu waktu saya menetap di KB hampir setiap hujung minggu saya dan keluarga akan berada di sana mengambil udara segar.
Saya menginap satu malam di cantique villa yang berfungsi sebagai hotel dan apartment.Nampaknya penuh juga tempat tersebut.Tinggi bangunan adalah 18 tingkat dan saya tinggal ditingkat 17.Kerana kemudahan lift tak terasa tinggilah tempat tersebut.Kalau naik tangga memang jenuhlah dibuatnya.Sewa untuk satu malam cuma RM 160 dan bilik cukup besar dan amat selesa.Villa ini terletah berhadapan dengan ibu pejabat polis dan berada di pinggir jalan Bayam.Jadi kalau ke KB bolehlah menginap di sana.
Waktu malam sempat juga keliling di pasar waqay che yeh.Tempat ini sama dengan konsep up town di tempat lain.Majotiri yang dijual adalah kain baju dan bahan-bahan yang berkaitan dengan kain.Makanan ada juga tapi tak banyak.Harga barang saya rasa berpatutan.Saya cuma sempat beli sehelai baju batik dan tiga elai sarung bantal.Itu saja tapi teman lain borong habis.datang satu beg balik dua beg. Macam tulah kalau dah sampai KB
Makan tengah hari cukup menyelerakan. Begitu juga dengan makan malam.Kalau lama tinggal di KB boleh bulat badan kerana tambah berat.Makanan di sini memang enak-enak belak.Sebut tentang makan ni teringat saya Padang Indonesia yang memang istimewa dengan berbagai lauk pauknya.Inilah rahmat dari Ilahi yang perlu kita syukuri.
Oleh kerana saya cuma berada dua hari di KB maka tak sempat nak melawat banyak tempat teritama Rantau Panjang dan Pengkalan Kubu.Mungkin lain kali kalau ada kesempatan saya akan berkunjung ke sana.
Wassalam

No comments:

Post a Comment