Thursday, February 11, 2010

Saya ingin menyambung cerita semalam tentang rahsia bisnis mamak. Sekarang ini kita lihat Indian muslim menguasai beberapa sektor perniagaan terutama kedai makan, kedai runcit, kedai buku,money changer dan yang terakhir adalah rangkaian supermarket. Jarang kita lihat perniagaan mamak yang tutup.Tentu ada rahsia kekuatan perniagaan mereka. Kalau kita ke restoran mamak maka kita dapati hampir semua pekerja adalah laki-laki dan jumlah pekerja sangat ramai.Ini yang menyebabkan service mereka cukup cepat. Kalau kita masuk restoran mereka akan tanya nak makan apa. Kita pun jawab roti kosong satu, teh tarik satu. Tak sampai 10 menit makanan dan minuman akan sampai. Ini yang mendorong pelanggan terus datang kerana merasa layanan yang cepat.Satu lagi kekuatan restoran mamak adalah kerana banyak yang buka 24 jam untuk memberi perkhidmatan tanpa henti. Cuma akhir-akhir ini saya lihat ada restoran yang cuma dibuka 23 jam. Mungkin 1 jam untuk tukar shif dan bersihkan restoran. Kebersihan restoran mamak sudah jauh lebih baik dari dahulu.Sekarang saya lihat lebih presentable.
Orang kita apa pula pengkhususan mereka. Sayapun tak pasti kerana tak nampak ciri-ciri khas tu.Tapi kedai makan melayupun semakin berkembang dan layanan cukup lumayan. Sekarang dah mula ada yang memberanikan diri membuka 24 jam dan mereka cukup berjaya.Masakan melayu tentu lain dari masakan mamak kerana selera tak sama. Tapi yang pasti lidah melayu boleh makan direstoran melayu atau mamak.

Sabtu petang minggu lepas saya mengadakan ceramah kesihatan di kampung Jimah baru. Program ddiadakan pada jam 3 petang waktu yang amat sesuai untuk tidur. Tapi sambutan cukup memuaskan. Adalah lebih kurang 60 orang yang hadir.Bagi saya sambutan yang sebitu jika diadakan di kampung sudah cukup memuaskan kerana jumlah penduduk kampung kini semakin berkurangan. Di Negeri sembilan keadaan kampung hampir serupa. Banyak rumah yang tinggal kosong dan banyak pula yang telah roboh dimakan anai-anai.Kampung yang dulunya bersih tapi kini dah dipenuhi semak samun. Di kampung jimah ni saya lihat masih ramai penghuni. Menurut keterangan ketua belia terdapat 700 orang penduduk di situ. Balai rayapun saya lihat cukup terjaga .Ini menunjukkan banyak aktiviti disitu. Sekarang jarang anak muda yang nak menetap di kampung kerana tak ada sumber pencarian hidup. Semua kerja dah berpindah ke bandar .Jadi yang tinggal adalah golongan tua. Kebanyakan yang menetap di kampung adalah ibu-ibu tua yang sudah kematian suami dan anak-anak telah berhijrah ke bandar mencari rezeki. Inilah fenomina umum di kampung-kanpung di Negeri Sembilan. Kita hanya boleh lihat kemeriyahan waktu hari raya puasa. Lepas tu balik macam biasa tak ramai penghuni. Di kampung sayapun nak buat kenduri tahlil pun susah kerana tak ramai orang laki-laki. Jadi kalau saya berkumpul adik beradik maka saya sendirilah yang membawa tahlil kerana tok imam dah tak ada. Yang ada cuma imam mesjid yang jaraknya cukup jauh dari rumah.Gitulah lama kelamaan kampung akan ditinggal sunyi kerana kekurangan penghuni.
Wassalam

No comments:

Post a Comment