Wednesday, February 3, 2010

Kalau kita tidak mempunyai sebarang penyakit, apakah kita perlu mengambil sebarang ubat alternatif atau menggunakan sebarang mesin yang dikatakan boleh membantu untuk menyehatkan badan. Ini perlu kita fikirkan masak-masak. Sekarang ini ramai orang yang mengambil ubat-ubatan alternatif kerana terpengaruh oleh kawan-kawan. Kononnya bila mengambil ubat-ubatan tersebut badan akan menjadi bertambah sihat, kulit akan kelihatan lebih muda, rambut akan tumbuh lebih lebat, uban akan bertukar menjadi hitam dan berbagai lagi andaian. Pernahkah kita memikirkan apa akan jadi bila bahan-bahan tersebut masuk kedalam badan kita dan tindakan apa yang akan dilakukannya. Kalau ditanya tentunya tidak ada siapa yang akan tahu. Kalau ubat moden memang boleh diketahui dimana ubat bekerja, apa kesannya , bagaimana ubat diproses dan dikeluarkan oleh tubuh. Ini kerana ubat moden dicipta secara kajian saintifik melalui penyelidikan yang panjang. Tapi ubat alternatif tidak melalui proses tersebut. Pengeluar hanya mengaku yang bahan tersebut boleh memberikan kesan seperti yang didakwa. Jika bahan tersebut tidak memberikan apa-apa kebaikan pada tubuh masih boleh diterima kerana badan kita tidak akan menghadapi masalah. Cuma duit kita habis kerana membeli ubat tersebut. Orang kata duit boleh dicari. Bagaimana pula jika ubat tersebut meracuni tubuh badan kita. Ini yang perlu kita bimbang kerana kesan sesuatu ubat atau bahan yang masuk kedalam tubuh bukannya terjadi serta merta tetapi akan memakan proses yang panjang. Kesan yang paling utama adalah pada organ hati dan buah pinggang. Jika organ ini dah rosak maka ia tidak boleh diperbaiki kembali. Jadi kita akan menderita seumur hidup kita. Oleh itu sebelum mengambil atau menggunakan ubat-ubatan alternatif maka fikirkanlah masak-masak. Kita yang mesti membuat keputusan bukannya orang lain. Badan kita yang punya, sakit kita yang rasa dan kita yang tanggung. Orang lain hanya boleh melihat tapi kita yang akan merasainya. Oleh itu kita perlu bijak menjaga diri dan jangan terpengaruh dengan pujukan orang lain apa lagi memakan benda-benda yang kita sendiri tak pasti cara kerja dan kesannya pada tubuh kita.
Jika kita merasa badan kita sakit maka berjumpalah dengan doktor kerana itulah kaedah yang sudah diperakui sebagai standar pengubatan moden. Jika pengubatan dengan doktor sudah tak mampu menyelesaikan masalah kita barulah kita memikirkan pengubatan alternatif. Itupun perlu berhati-hati supaya penyakit kita tidak bertambah teruk. Jika penyakit kerana angkara sihir, tentulah pengubatan alternatif sebagai pilihan tetapi jika kerana masalah fizikal tentunya pengubatan moden yang sepatutnya kita pilih.
Ada seorang kawan saya yang disahkan oleh doktor yang dia mempunyai ketumbuhan didalam perut dan perlu dibedah segera. Tetapi kawan ni tak mahu dibedah dan diapun memilih cara pengubatan alternatif. Macam-macam cara yang dia pilih termasuk cara pengubatan ozon. Malangnya penyakitnya semakin teruk dan akhirnya dia terpaksa menjalani pembedan.Keadaannya cukup kritikal dan hampir meragut nyawanya. Syukur dia selamat menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan tersebut. Kina beliau telah mula sembuh dan sihat kembali.
Wassalam

No comments:

Post a Comment