Monday, February 22, 2010

InsyaAllah pagi besok saya akan terbang ke Kota Bharu kerana ada tugas resmi.Tak lama cuma dua hari dan InsyaAllah berangkat pulang hari Rabu petang.Saya sekeluarga pernah menetap di Kota Bharu pada tahun 1992 sewaktu saya membuat Master degree dalam bidang farmasi klinikal.Lepas tu tak pernah lagi sampai di Kota Bharu.Saya yakin pasti banyak perubahan yang terjadi terutama dari segi infrastruktur.
Sewaktu menetap di sana hampir tiap minggu saya akan ke pasar besar yang kini dikenali sebagai pasar Siti Khatijah.Yang banyak menjadi peniaga adalah golongan hawa .Saya yakin sampai hari inipun keadaannya sama.Kalau musim buah tu rambutan cuma 50 sen sekilo.Durian 10 biji untuk RM 10. Sekarang entahlah masih dapat ke tidak harga yang sedemikian.
Yang unik di sini adalah jumlah peniaga perempuan melebihi kaum laki-laki. Di Padang Sumatera dan juga di Bukit tinggi keadaannya sama. Yang saya amat hairan tu kalau di Padang dan di Bukit Tinggi produk jualan hampir sama antara satu kedai dengan kedai yang lain.Pada umumnya yang paling banyak adalah kedai kaun baju dan sederet kedai menjaul produk yang sama.Tapi peniaga tetap mendapat rezeki dan business mereka terus berkembang. Waktu saya berkunjung ke Sanaa Yemen dulupun begitu .Banyak kedai sebelah menyebelah yang menjual produk yang sama tapi business mereka terus hidup dan berkembang. Entah dari mana mereka mendapat pelanggan saya pun tak pasti.Inilah yang di sebut oleh Rasulullah bahawa 9 per sepuloh rezeki adalah dari perniagaan. Saya hanya pandai menyebut perkara ini tapi sampai sekarang masih tak berani nak menceburi bidang perniagaan ini.Puncanya tak sanggup nak berhutang dengan bank.
Orang berniaga ni ibarat kanak-kanak yang sedang belajar berjalan.Mula-mula merangkak, kemudian belajar berpaut dan berjalan perlahan-lahan.Jatuh bangun tu biasalah.Lepas tu belajar berjalan , kemudian berlari.Silap hari bulan jatuh lagi. Jadi berniaga macam tulah.Kalau tak sanggup jatuh bangun tak usahlah. Eloklah makan gaji saja.
Perkembangan teknologi begitu cepat dan peniaga perlu segera menyesuaikan diri kalau tidak perniagaan menjadi obsolete.Contohnya dulu telefon menggunakan talian tetap tapi kita dah tak ramai yang menggunakannya kerana dah ada handphone.Begitu juga dengan broadband .Jadi telefon tetap dah tak laku.Ini salah satu contoh.Banyak lagi contoh yang serupa yang menuntut peniaga berfikiran pro aktif dan bijak menyesuaikan diri.Kapalterbang pun gitu juga.Sekarang booking semua secara online dan tiket hanya sekeping kertas tak macam dulu tiket punyalah tebal, siap dengan undang-undang penerbangan dan sebagainya. Kalau tidak kerana perubahan yang drastik ni takkanlah Japan Airline diistiharkan muflis dan perlu di bail out oleh pemerintah Jepun.
Macam mana susahpun kalu nak kaya raya kenalah berniaga.Kalau makan gaji hanya sebgahagian kecil yang boleh kaya iaitu mereka yang memegang jawatan CEO atau jawatan kanan di syarikat antarabangsa.Pilihan di tangan anda.
Wassalam,

No comments:

Post a Comment