Monday, February 8, 2010

Sekarang masuk waktu subuh agak lewat. Jadi lepas saja selesai solat subuh saya langsung bergegas untuk jogging. Biasalah jogging slow kerana umur bukan lagi muda.Tapi senaman secara rutin perlu dilakukan. Dalam hidup kalau nak berjaya mesti konsisten atau dalam bahasa agama disebut istiqamah. Jangan jadi hangat-hangat tahi ayam. Kalau kita tak disiplin kita yang akan menanggung susah. Dalam hidup sejak lahir Allah dah bagi pengajaran cuma manusia kurang bijak menilai dan nenaksirkannya.Kenapa anak manusia tak langsung boleh berjalan macam anak haiwan. Kita lahir dari hanya pandai terlentang, kemudian sedikit demi sedikit mula menggerakkan tubuh untuk mengereng, meniarap, mula berhensot, bertaktih dan mula belajar berjalan. Artinya apa.Secara falsafahnya manusia bekerja berdikit-dikit tapi konsisten supaya akhitnya bisa berdiri dan berjalan. Makan waktu antara 1.5 tahun hingga 2 tahun baru anak manusia boleh berjalan. Ini proses yang perlu dihayati oleh manusia. Tapi berapa ramai manusia yang mahu belajar dan ambil peduli tentang perkara ini.
Lepas jogging saya singgah dikedai 24 jam untuk beli roti. Waktu nak bayar dikaunter terpandang pada kotak rokok ada tulisan"merokok boleh menyebabkan kanser".Bukan setakat tulisa tapi ada gambarnya sekali. Tapi sekali lagi siapa yang indah dan ambil peduli. Semua perokok lihat gambar tersebut tapi mereka terus merokok. Jumlah perokok makin bertambah bukannya berkurangan. Mereka sedia menanggung risiko tersebut.
Jika ada sebarang ketumbuhan pada wajah, leher atau dalam mulut maka jangan ambil ringan. Itu pesan dari doktor pakar yang memberikan ceramah pada kami. Ketumbuhan yang tak sepatutnya ada perlu diperiksa untuk mempastikan ianya bukan kanser. Kalau bukan kanser mudah untuk dilakukan pembedahan kecil untuk membuangnya kerana dari segi estetikpun akan mencacatkan wajah seseorang. Kalau disyaki kanser maka perlu dilakukan biopsi untuk mempastikan sel yang tumbuh adalah sel kanser atau tidak. Kalau pasti kanser perlu dilakukan pembedahan kemudian diikuti dengan rawatan selanjutnya seperti kemoterapi atau radioterapi. Pengubatan awal mungkin membantu untuk menyembuhkan penyakit tersebut. Jangan pandang ringan seperti tabiat perokok tadi. Kalau ada kemampuan ,boleh berubat dihospital swasta tapi kalau kewangan terbatas pergilah kehospital kerajaan. Di negara kita masih ada kemudahan rawatan dengan kos yang minima tapi kita perlulah bersabar menunggu giliran dan melalui beberapa proses yang agak lama.Tidak seperti hospital swasta dimana kita boleh memilih pakar yang kita suka.

Berbagai kaedah untuk mengesan awal penyakit kanser seperti mammogram, kolonoskopi, kanser marker melalui pemeriksaan darah, biopsi iaitu mengambil sedikit sampel sel pada bahagian yang disyaki dan dianalisa dimakmal, melakukan ultrasound, CT Scan, MRI dan sebagainya. Artinya boleh diusahakan pengesanan peringkat awal. Kanser boleh terjadi dimana mana dari hujung rambut sampai hujung kaki, termasuk pada kulit yang dikenali sebagai kanser kulit. Jadi kemungkinan sentiasa ada. Doalah banyak-banyak agar Allah tidak menguji kita dengan penyakit ini kerana penderitaan pesakit kanser amat perit. Mari kita menjadi manusia yang patuh pada perintah Ilahi supaya mendapat keberkatan hidup.
Wassalam

No comments:

Post a Comment