Monday, February 8, 2010

Hari sabtu lepas adalah hari kanser peringkat dunia.Mungkin ramai yang tak perasan tentang perkara ini.Jumlah pesakit kanser semakin bertambah dari hari kehari.Setakat ini cara pengubatannya masih lagi pembedahan,ubat kemoterapi, pancaran radioterapi dan ada cara pengubatan menggunakan laser.Yang pasti sesiapa pun yang disahkan menghidapi kanser tentu akan terkejut dan seolah tak percaya yang ianya terjadi pada dirinya. Yang pasti tekanan emosi akan memuncak dan berbagai reaksi akan terjadi.Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.
Di tempat kerja saya kami mengadakan sambutan hari kanser dengan mengadakan ceramah tentang kanser yang diberikan oleh dua orang doktor pakar, pameran kanser dan ada pemeriksaan kesihatan secara percuma. Penceramah pertama memberikan ceramah tentang kanser payu dara dan kolon sedangkan penceramah kedua kanser dibibir, mulut,leher, pipi dan telinga.
Apa dia kanser. Sel -sel dalam badan kita akan silih berganti.Yang lama akan mati dan diganti dengan yang hidup.Bila dah mencukupi pembentukan sel akan terhenti sendiri secara otomatik kerana ada sistem pengawalan sedemikian dalam tubuh kita. Bila sel-sel yang membiak tadi terus menerus berkembang tanpa ada yang mengawal maka itulah yang disebut kanser. Contohnya bila sel-sel tersebut membiak di payu dara maka akan terbentuk benda keras ditempat itu. Lama kelamaan payu dara akan membengkak.Lepas itu akan terjadi ketumbuhan yang menembusi kulit payu dara dan membentuk kudis dan akhirnya menanah dan mengeluarkan bau busuk.Itu yang terjadi di bahagian payu dara.Kemudian sel-sel tadi akan turut membiak ke tulang,dan masuk kedalam organ-organ yang lain seperti hati. Ini yang menyebabkan pesakit mati kerana sel-sel tadi merosakkan organ-organ penting dalam tubuh
Kenapa kanser terjadi, tiada siapa yang tahu. Ada beberapa faktor risiko seperti:
-faktor keturunan
-wanita yang lambat berkahwin
-wanita yang lambat melahirkan anak
-wanita yang tidak menyusukan bayi
-faktor bahan kimia
-faktor pemakanan
-faktor persekitaran yang kotor
-macam-macam lagi

Satu dari 19 orang wanita berisiko menghidapi kanser payu dara. Bilangan yang ramai menghidap kanser kolon adalah keturunan cina, mungkin kerana faktor genetik atau cara pemakanan dan cara hidup.Kanser paru-paru tentunya kerana faktor merokok.Begitu juga kanser lidah dan bibir. Sirih dikenal pasti menyebabkan kanser bibir dan yang banyak mengalami masalah ini adalah kaum india kerana mereka memakan sirih. Faktor utama bukannya sirih tetapi kapur sirih yang merupakan bahan kimia.

Ada banyak cara untuk mengesan kanser pada peringkat awal.Kanser payu dara boleh dikesan awal bila wanita mengamalkan meramas buah dada secara kerap untuk mengesan jika ada rasa keras pada buah dada. Jika ada datanglah segera ke hospital untuk pemeriksaan lanjut. Cara yang lebih tepat adalah menggunakan mammogram iaitu mesin yang boleh mengesan kanser secara lebih tepat. Kanser kolon boleh dikesan menggunakan kolonoskopi iaitu memasukkan scope ke dalam dudub. Dihujung scope ada kamera yang boleh melihat sebarang ketumbuhan dalam usus besar. Jika ada tindakan pembedahan segera boleh dilakukan untuk membuang ketumbuhan tersebut.
Banyak lagi kaedah yang boleh digunakan.Besok kita sambung.Wassalam

No comments:

Post a Comment