Sunday, January 31, 2010

Walaupun saya cuma sempat berada di Dubai selama 2 hari tapi banyak juga tempat yang sempat saya lawati. Tak nampak satupun klinik GP. Yang ada adalah beberapa kedai farmasi. Mungkin juga Dubai mengamalkan sistem yang sama dengan negara-negara arab yang lain di mana kedai farmasi boleh menjual ubat-ubatan tanpa ada batasan. Doktor membuka klinik di rumah mereka masing-masing tanpa perlu membuka premis di kedai-kedai. Saya tak sempat nak berkunjung ke kedai farmasi kerana masa yang amat terbatas. Nak tinggal lebih lama biayanya tinggi kerana hotel satu malam sudah RM 540. Kalau sampai 5 hari dah berapa kosnya. Dulu kos untuk hotel yang sama adalah RM 800 semalam tetapi sejak ekonomi Dubai merudum harga dah diturunkan. Hotel yang sebegini jika di KL cuma antara RM 180 hingga RM 200 semalam. Kesimpulan saya harga barang-barang di Dubai adalah 3 kali ganda dari harga barang di KL. Saya sampai awal di airport iaitu sebelum pukul 2 petang. Sempatlah menunaikan solat jamak di airport. Suraunya lumayan besar .Lepas solat saya ke tingkat satu airport untuk mengisi perut. Cuma ada tiga kedai menjual makanan. Saya memilih untuk makan burger dan kesemua pekerja adalah orang asing. Tiga dari filipina dan seorang dari Pakaistan. Mereka cukup peramah apabila mengetahui saya datang dari Malaysia. Mereka dengan bangganya mengatakan yang PM kita baru saja pulang dari melawat Dubai dan mereka sempat bertemu dengan beliau.
Di airport banyak kedai yang menjual barangan untuk dijadikan buah tangan. Tapi harganya agak tinggi. Sekotak coklat sampai 35 Dirham. Bila saya belek majalah economic review harganya 40 Dirham. Wow, tak jadi saya nak beli kerana harganya yang terlampau tinggi. 1 ringgit hampir sama dengan 1 dirham.
Penerbangan balik memakan masa 6 jam 40 minit, lebih pendek dari penerbangan waktu pergi. Sewaktu pergi dulu waktu penerbangan 7 jam 30 minit tapi waktu pulang lebih cepat sampai. Saya rasa kerana keadaan cuaca yang baik sewaktu pulang. Waktu berangkat banyak kali terpaksa pasang tali keledar kerana kapalterbang kerap kali bergoyang kerana cuaca yang kurang baik. Tapi waktu pulang perjalanan cukup mulus dan lancar.Kita yang sekali sekala naik kapalterbang memang takut bila cuaca buruk tapi bagi pilot mungkin dah jadi asam garam hidup mereka. Kalau naik kapal lagi teruk jika dipukul gelombang, boleh muntah belilah dibuatnya. Saya lihat ada juga penumpang yang muntah kerana tak tahan mabuk perjalanan.Saya Alhamdulillah tak ada masalah kerana selama ini tak pernah pula mengalami mabuk menaiki kenderaan.
Saya sampai di KLIA tepat jam 6 pagi waktu Malaysia. Lepas sembahyang subuh langsung berangkat pulang ke rumah. Sampai kat rumah langsung tidur kerana tak tahan dah mata tak tidur semalaman , lagi pula masalah jetlag.

Semalam syarikat tempat saya bekerja mengadakan jogaton amal di depan mesjid negeri. Sambutan cukup menggalakkan. Lebih dari 200 orang mengambil bahagian yang terdiri dari 6 kategori termasuk veteran laki-laki dan wanita. Upacara diresmikan oleh exco kesihatan negeri. Acara dimulai jam 8.30 pagi dan semuanya selesai jam 10 pagi. Cuaca amat baik dan semua berjalan lancar. Acara yang sebegini memang patut selalu diadakan untuk memupuk semangat bersukan dan beriadah di kalangan masyarakat kita. Menjaga kesihatan adalah menjadi tanggungjawab setiap individu. Mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Kalau dah sakit berbagai masalah yang akan timbul dan kos pengubatan juga sangat tinggi. Oleh itu sebelum mendapat penyakit maka kita perlu menjaga kesihatan dengan cara melakukan exercise secara rutin dan istiqamah. Jangan jadi hangat-hangat tahi ayam tapi hendaklah dilakukan secara berterusan.