Thursday, November 12, 2009

Hari ni 12/11/09 bersamaan 24 zulhijah. Sekarang dah makin banyak penerbangan yang telah berangkat ke tanah suci. Ada yang melalui Jedah dan ada yang langsung ke Madinah.Kenduri kendara hampir tiap hari kerana tiap hari ada saja jamaah yang berangkat ke tanah suci.

Selain Calcium antagonis , satu lagi ubat hypertension adalah ACE inhibitor iaitu angiotensin converting enzyme inhibitor. Ginjal mengeluarkan sejenis hormon yang disebut Renin. Renin ini merangsang angiotensin 1 dan melalui proses enzim angiotensin 1 ditukar menjadi angiotensin 2. Jadi angiotensin 2 ini bertanggungjawab menyebabkan vaso kontriksi pembuluh darah arteri. Bila proses penukaran angiotensin 1 menjadi angiotensin 2 dihambat disebabkan terhambatnya enzim ACE maka vaso kontriksi arteri terhalang. Bila tak ada vaso kontriksi maka tekanan darah akan berkurangan. Jadi ubat-ubat yang bekerja dengan cara menghambat ACE enzim boleh menurunkan tekanan darah tinggi. Ubat-ubat jenis ini sangat berkesan untuk mengawal tekanan darah tinggi dan mempunyai kurang kesan sampingan. Antara contoh ubat yang termasuk ke dalam golongan ini adalah Losartan, Irbesartan,Candersartan dan Valsartan. Di Malaysia yang paling banyak di jual adalah Losartan .
Kekesanan sesuatu ubat banyak dipengaruhi oleh sikap pesakit. Antara faktor penting adalah:

1. Komplian pesakit untuk memakan ubat. Apakah pesakit memakan ubat sesuai dengan arahan yang diberikan
2.Apakah tindakan pesakit bila timbul kesan sampingan seperti pening dan sakit kepala.Apakah pesakit akan datang kembali berjumpa doktor atau terus berhenti makan ubat tersebut kerana beranggapan ubat tersebut tidak baik
3. Apakah pesakit suka menukar sendiri dos ubat. Umpamanya kerana pesakit beranggapan ubat tersebut baik maka adalah lebih mujarab diambil dengan dos yang lebih besar tanpa mengikut arahan yang diberikan.
4. Anggapan yang salah . Biasanya dalam kes sebegini pesakit cenderung untuk mengurangkan dos kerana beranggapan jika mengikut dos yang diberikan akan menimbulkan bahaya. Jadi dia sendiri akan mengurangkan dos yang akan diambilnya. Ini adalah beberapa punca yang dikenal pasti kenapa rawatan penyakit kronik termasuk darah tinggi tidak berkesan.

Beberapa hari ni ada berita yang tidak mengembirakan kita. Antaranya adalah berita tentang pembunuhan nenek berumur 73 tahun oleh suaminya sendiri yang berumur 81 tahun. Puncanya kerana si isteri tetap menuntut cerai. Dalam akhbar hari ini diberitakan bahawa mahkamah menjatuhkan hukuman mati ke atas seorang graduan universiti kerana membunuh kekasihnya beberapa tahun yang lepas. Kejadian-kejadian sebegini amat menyayat hati tetapi ianya terjadi kerana kegagalan mengawal emosi. Akibat emosi yang meluap-luap maka manusia tergamak melakukan tindakan yang tak terfikir oleh akal sihat. Oleh itu pengurusan emosi amatlah penting di dalam kehidupan kita. Marilah kita sentiasa berdoa agar Allah tundukkan nafsu dan emosi kita agar kita dapat mengawalnya. Jika tidak entah apa yang akan terjadi.
Wassalam

No comments:

Post a Comment