Tuesday, November 3, 2009

Hari ni 4/11/09 bersamaan 16 zulhijah

Semalam seharian saya menghadiri konvensyen ICC di port Dickson. Dulu disebut QCC yang dipopulerkan oleh orang Jepun .Kini dah tukar nama menjadi ICC. Ramailah yang terlibat dan berbagai projek yang dibentangkan. Orang yang bekerja memang faham tentang ICC ni tapi ramai yang lupa yang individu juga perlu mengamalkan kualiti dalam semua aspek kehidupan. Contoh yang paling mudah adalah apakah kita ni mempunyai kualiti sebagai ayah, kualiti sebagai suami atau kualiti sebagai isteri.Sebagai ayah kita perlu memberikan waktu yang berkualiti , memberikan kasih sayang yang berkualiti dan pendidikan yang berkualiti kepada anak-anak kita.Tiga perkara inilah yang sangat kritikal kepada kehidupan anak-anak kita.Makan pakai dan keperluan kebendaan banyak yang mampu tetapi ketiga perkara yang di atas banyak yang gagal untuk memenuhinya. Sebabnya mungkin berbagai dan alasan yang sering digunakan adalah tak ada waktu dan selalu sibuk.Kita kadang lupa anak-anak kita adalah talian hayat kita terutama bila kita dah tua nanti. Apa lagi kalau dah masuk ke alam barzah siapa yang nak menolong kita kecuali doa anak yang soleh.
Minggu lepas saya ada terbaca di akhbar harian utama. Di Terengganu lebih 30% pasangan yang berkahwin kurang dari 5 tahun bercerai kerana tiga faktor berikut:
1. Badan pasangan yang berbau
2.Hubungan seksual yang membosankan.
3.Pakaian isteri yang membosankan. Habis hari -hari pakai kain batik dan kemeja T yang dah
lusuh.
Dulu masalah yang sebegini mungkin masih boleh di toleransi oleh pasangan tapi kini dah menjadi alasan utama nak bercerai. Dalam Islam ada kaedah yang terbaik yang perlu diikuti oleh pasangan suami isteri. Kita di Malaysia dah cukup beruntung kerana sebelum kahwin perlu mengikuti kursus pra perkahwinan. Dalam kursus ini tentu dah diajar semua selok belok berumah tangga. Zaman saya dulu mana ada kursus yang begini tapi Alhamdulillah rumah tangga aman damai. Tapi makin ada kursus makin banyak pula masalah yang timbul. Islam mewajibkan kita menjaga kebersihan badan, hati , nurani dan fikiran . Kalau badan berbau carilah ubatnya. Takkanlah nak dibiarkan terus menerus sampai nak bercerai berai. Menurut keterangan pegawai agama, ada yang datang mengadu mengatakan bau badan pasangannya seperti bau ikan kering. Wah apakah tak pernah mandi.Kalau nak wangi bau badan gosok badan dengan limau purut .Lepas digosok langsung dibilas dengan air dan tak perlu di sabun. Kalau di sabun nanti baunya lain macam.Tak percaya. Kena cubalah.
Tentang penyebab yang kedua Islam mengajarkan kita mengikut kaedah yang tertentu. Hubungan seksual bukan untuk nafsu nafsi tapi sebagai rahmat Tuhan untuk menyalurkan keinginan batin manusia dan untuk melahirkan zuriat. Jadi sepatutnya tak timbul soal kebosanan hubungan suami isteri.Mungkin sekarang dah ramai yang terdedah dengan benda-benda yang tak berfaedah sehingga minda mudah terganggu.
Seorang isteri memang digalakkan berhias di depan suami bukan hanya berhias waktu nak ke pejabat. Jadi di rumah ke atau di luar rumah ke kena jagalah disiplin ini. Kalau tak jaga nanti si abang akan mencari cari alasan .Si abang juga perlu menjaga disiplin ni. Jangan di rumah asyik hanya berseluar pendek dan bajupun tak pakai. Bila isteri berkemban dia pandai komplain tapi bila dia yang buat macam tu dia pura-pura buat sadin je.

Dalam kehidupan
hari ini memang banyak cabaran yang diterima. Yang penting adalah kemahiran untuk mengatasi masalah ini. Kemahiran hanya diperolehi jika kita mau belajar. Tak kiralah mengikuti kursus ke, membaca buku ke atau menghadiri taskirah disurau atau mesjid. Kalau nak berkawan cari kawan yang boleh memberi nasihat bukan yang merosakkan. Orang tua-tua mengingatkan kita, berkawan dengan penjual minyak wangi tak dapat minyak wangi dapat juga baunya. Kalau berkawan dengan penjual besi, tak dapat besi dapat juga bau busuknya.Jadi pilihan di tangan kita.Medan mencari ilmu dah terbuka luas. Dalam dunia siber hari ni macam-macam maklumat boleh diperolehi dari internet. Kita cuma tinggal memilih.

Wassalam

No comments:

Post a Comment