Tuesday, November 10, 2009

Hari ni hari selasa 10/11/09. Semalam tak sempat nak menulis berita kerana sibuk. Sebetulnya semalam adalah ulang tahun yang ke dua puloh robohnya tembok berlin. Tembok ini dirobohkan pada 9 november 1989 iaitu 20 tahun yang lalu. Robohnya tembok ini mempunyai implikasi yang luas tentang keterbukaan dan hancurnya sebuah pemerintahan kominis yang telah menguasai Jerman Timur sejak perang dunia kedua.Hancurnya pemerintahan kominis di Jerman Timur adalah ekoran dari runtuhnya Uni Soviet yang menguasai sebahagian besar dunia sejak berpuluh tahun.
Kalau kita kaji sejarah dunia tidak ada suatu kuasa yang kekal memerintah selama-lamanya. Bangsa penjajah seperti Jerman, Sepanyol, Itali ,Inggeris ,Perancis akhirnya harus berundur dari tanah jajahan dan hanya tinggal di negara mereka sendiri setelah hilangnya kuasa yang ada. Negara-negara tersebut masih ujud tapi sudah tidak lagi mempunyai pengaruh. Negara uni soviet juga sudah berpecah dan yang tinggal hanya Rusia. Selebihnya telah membentuk negara sendiri dan telah menjauhkan sistem pemerintahan kominis.Mereka sebahagian besar telah menyertai NATO yang merupakan musuh ketat Uni Soviet satu waktu dahulu.
Sebelum Uni Soviet terkenal kekuasaaan Rome dan Parsi yang juga akhirnya lenyap. Ini bermakna setiap yang berkuasa akan mengalami zaman keruntuhan.
Yang menarik untuk diikuti adalah tentang kuasa Amerika Syarikat. Bilakah agaknya kuasa mereka akan hilang sama seperti kuasa-kuasa yang terdahulu. Hanya Tuhan yang tahu tapi tanda-tanda awal dah ada.Mata uang Amerika telah tidak lagi digunakan di banyak negara terutama di Eropah. Wang Eropah semakin tinggi nilainya dibandingkan dengan mata wang Amerika. Sekarang 1 dolar Amerika cuma 3.8 ringgit sedangkan 1Euro adalah 5.2 ringgit. Pound sterling juga sudah mulai menurun nilainya. Saya masih ingat lagi waktu kami ke London tahun 1997 nilai paun adalah RM 7 untuk satu paun tapi kini hanya RM 5.8 se paun.

Apa pengajaran yang kita dapat. Mestinya kita sedar bahawa tidak ada kuasa yang kekal. Parti LDP di Jepun sudah tidak lagi berkuasa pada hal mereka sudah memerintah sejak selesai perang dunia kedua. Oleh itu kuasa yang Allah bagi pada kita harus kita laksanakan sebaik mungkin. Jangan sampai dah terlepas baru kita nak menyesal. Harta yang ada juga perlu dijaga amanahnya sebelum harta itu hilang dari milik kita. Jadi runtuhnya tembok Berlin mempunyai pengajaran yang besar bagi kita. Ingatlah bahawa kuasa , harta, jawatan adalah titipan dari yang kuasa . Dia boleh ambil bila-bila masa yang Dia suka.
Wassalam

No comments:

Post a Comment